Kinesiskt varv bygger Stenas nya RoPax-färjor

China Stena Lines VD Niclas Mårtensson på ceremonin i Weihai, Kina. Foto: Stena Line

Nyligen hölls en traditionell “steel cutting”-ceremoni på AVIC Weihai Shipyard i Kina. Detta är starten på bygget av den första av fyra RoPax-färjor som beställts av Stena, i kontraktet finns även en option på ytterligare fyra färjor. Leverans är planerad till 2019 och 2020. Investeringen ligger i linje med och bygger vidare på Stena Lines RoPaxkoncept, med en mix av passagerare och frakt. Färjorna kommer att vara cirka 50 procent större än dagens genomsnittliga RoPaxfärjor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

- Genom standardisering och flexibilitet säkerställer vi en verksamhet som ännu bättre kan stötta våra kunder och bidra till deras fortsatta tillväxt. Vi tror tillväxten när det gäller färjetransporter kommer att fortsätta och det är här är ett viktigt steg i att vi förbereder Stena Lines verksamhet för fortsatt tillväxt, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson. Kapaciteten på färjorna kommer att vara över 3 000 längdmeter och de kommer att kunna ta cirka 1 000 passagerare och ha full utbud av service till gästerna ombord. Stena Lines hållbarhetsstrategi är central i bygget av färjorna. - Våra nya RoPax-färjor kommer att vara bland de mest energieffektiva i världen. Till exempel kommer CO2-utsläppen ligga 25 procent lägre per lastenhet mot jämförbart RoPax-tonnage. Vårt mål är att leda hållbarhetsutvecklingen inom sjöfarten och sätta en ny standard när det gäller utsläpp, kostnadseffektivitet och prestanda. Färjorna kommer att gå på traditionellt bränsle men är designade inom klassificeringen ”Gas Ready” och de är också förberedda för scrubbers och katalytisk avgasrening, vilket ger oss flexibilitet för framtiden, sager Niclas Mårtensson.

Tekniska fakta:
Längd: 214,5 m
Bredd: 27,8 m
Djup: 6,4 m
Kapacitet bildäck: 3 100 längdmeter + 120 bilar
Passagerarkapacitet: 1 000
Antal hytter: 175 Motorer: 2 x V12 4-stroke diesel (2 x 12,600 kW)
Hastighet: 22 knots Varv: AVIC Weihai Shipyard,