SJ firar 160 år

Foto: Stefan Nilsson/SJ

Den 1 december 1856 invigde SJ järnvägslinjerna Malmö-Lund och Göteborg-Jonsered. För första gången kunde man resa i en hastighet av 30 kilometer i timmen. Efter en svacka när bilismen slog igenom är tågresandet nu större än någonsin tidigare. De senaste fem åren har tågresandet ökat med drygt tio procent och ökningen förutspås att fortsätta med drygt tio procent för varje kommande femårsperiod ända fram till år 2040. Därför behövs nya spår.

– Vi räknar med att sträckan Stockholm-Göteborg öppnas 2030 och sträckan Stockholm-Malmö öppnas 2035. SJ ska vara en av de ledande operatörerna som trafikerar höghastighetsbanorna. Målet är det ska avgå ett tåg var sjätte minut från Stockholm i högtrafik, säger Crister Fritzson, vd SJ.

Samtidigt pågår stora förändringar på den europeiska marknaden och nya marknader är på väg att öppnas upp. I Norge har Stortinget beslutat om att bryta upp det norska monopolet vilket skapar möjligheter för SJ. Även Danmark går mot ökad avreglering och 2040 kan även övriga EU följt efter.

Men efterfrågan kräver fler tåg redan nu. Därför storsatsar SJ nu på X2000 som får ny teknik och ny interiör, en investering på 3,5 miljarder. I praktiken ett helt nytt tåg som rullar ut sommaren 2018. Nästa år räknar SJ även med att lägga en beställning på 20-40 nya snabbtåg för leverans omkring 2022.

SJ är på väg att bli ett av Sveriges mest digitala företag. Åtta av tio resenärer köper sin biljett digitalt. Snabbast växer SJs app som nyligen belönades med Svenska Designpriset i kategorin Device – Smarttelefon. Lagom till jul har SJ även bytt ut tekniken för wifi-mottagning i alla X2000 vilket ger ökad surfhastighet.