Skip to main content
  • Home
  • Geomatik
  • Hamn
  • Annonsera
  • Nyhetsbrev
More newspapers
Dagens Näringsliv
Bygg
Dagens Fastigheter
Stockholm Bygg
GBGbygg
Dagens VA
Energi
Vindkraft
Solenergi
Industri
Järnväg
Miljöteknik
Transport & Logistik
Metaller & Gruvor
Inredning
Papper & Massa
Sport & Fritid
Pulp & Paper
Mining & Metal
Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, Aug, 21 2025
Home

Senaste nytt

SJ har under sommaren påverkats av upprepade större tågförseningar och stopp. Foto: Stina Wickenberg
Efter sommarens tågstopp - Konsumentverket granskar SJ
Grönt ljus för ny dubbelledning mellan Hällmyran och Hertsöfältet i Luleå. Foto: Vattenfall
Vattenfall får klartecken för ny 170 kV-ledning i Luleå
Papperstillverkning i Hyltebruk. Foto: Hylte Paper
Sverige halkar efter i OECD:s välståndsliga
Tunnelns sträckning. Den nuvarande färjeförbindelsen är markerad med röd streckad linje. Förutom längden är även djupet på rekordnivå. Den djupaste punkten kommer att ligga 392 meter under havsytan. I tunnelns ändar blir lutningen omkring fem procent, med undantag för en cirka tre kilometer lång sträcka i norr där lutningen är sju procent. I uppförsbacken byggs ett tredje körfält för långsamma tunga fordon. Karta: Rogfast-projekt
Norge bygger världens hittills längsta och djupaste undervattenstunnel
I dagsläget är endast beslut fattade om vegetationsröjning och utredningsarbete. Bilden tagen på annan sträcka. Foto: valeria v/unsplash
Utredning om järnvägens framtid mellan Arvidsjaur och Jörn
‹›
  • Home
  • Geomatik
  • Hamn
  • Annonsera
  • Nyhetsbrev

Toppnyheter

SJ har under sommaren påverkats av upprepade större tågförseningar och stopp. Foto: Stina Wickenberg

Efter sommarens tågstopp - Konsumentverket granskar SJ

Grönt ljus för ny dubbelledning mellan Hällmyran och Hertsöfältet i Luleå. Foto: Vattenfall

Vattenfall får klartecken för ny 170 kV-ledning i Luleå

Papperstillverkning i Hyltebruk. Foto: Hylte Paper

Sverige halkar efter i OECD:s välståndsliga

Tunnelns sträckning. Den nuvarande färjeförbindelsen är markerad med röd streckad linje. Förutom längden är även djupet på rekordnivå. Den djupaste punkten kommer att ligga 392 meter under havsytan. I tunnelns ändar blir lutningen omkring fem procent, med undantag för en cirka tre kilometer lång sträcka i norr där lutningen är sju procent. I uppförsbacken byggs ett tredje körfält för långsamma tunga fordon. Karta: Rogfast-projekt

Norge bygger världens hittills längsta och djupaste undervattenstunnel

I dagsläget är endast beslut fattade om vegetationsröjning och utredningsarbete. Bilden tagen på annan sträcka. Foto: valeria v/unsplash

Utredning om järnvägens framtid mellan Arvidsjaur och Jörn

Fler kanoner stoppar inte hackare - Nato måste rusta digitalt. Bild: Arctic Wolf Fler kanoner stoppar inte hackare - Nato måste rusta digitalt. Bild: Arctic Wolf

Debatt - Nato måste prioritera cyberförsvar i nya satsningen

Debattinlägg: När Nato-länderna nu ska satsa fem procent av sin BNP på försvaret får inte...

Miljöbild från utbyggnaden. Foto: Liza Simonsson/RegionSthlm Miljöbild från utbyggnaden. Foto: Liza Simonsson/RegionSthlm

Skärpt kemikaliesäkerhet i blå linjens tunnelbygge

Implenia använder EcoOnlines systemstöd Chemical Manager för att höja kemikaliesäkerheten vid Stockholms största tunnelprojekt. Arbetet...

Advertisement
Karl Jakobsson konstruktionsansvarig för silväggarna i BB07.

Så bidrar Swecos design till att öka Käppalaverkets kapacitet och reningsförmåga

Det bergrumsbaserade Käppalaverket på Lidingö ska få utökad kapacitet samtidigt som det ska klara nya...

Första tåget passerar. Foto: Trafikverket/Charlii Enström Första tåget passerar. Foto: Trafikverket/Charlii Enström

Efter 64 timmar – Nya broar på plats i Uppsala

Två nya järnvägsbroar vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan i Uppsala är nu på plats...

Redan under den andra av trettioåtta veckors generalrenovering på sträckan Hamburg–Berlin har det enligt DB Watch från förbundet NEE/Die Güterbahnen uppstått ”betydande problem” på omledningssträckorna. Orsaken var två parallella byggarbetsplatser som tvingade fram enkelspårsdrift. På nätterna drabbades sträckorna Bad Bevensen–Bienenbüttel mellan Lüneburg och Uelzen samt Frellstedt–Schandelah mellan Braunschweig och Helmstedt. Foto: DB Redan under den andra av trettioåtta veckors generalrenovering på sträckan Hamburg–Berlin har det enligt DB Watch från förbundet NEE/Die Güterbahnen uppstått ”betydande problem” på omledningssträckorna. Orsaken var två parallella byggarbetsplatser som tvingade fram enkelspårsdrift. På nätterna drabbades sträckorna Bad Bevensen–Bienenbüttel mellan Lüneburg och Uelzen samt Frellstedt–Schandelah mellan Braunschweig och Helmstedt. Foto: DB

Flaskhalsar hotar tysk järnväg – brist på satsningar i nya spår

Den tyska regeringen satsar hårt på underhåll av järnvägsnätet – men branschen varnar nu för...

Bålforsens vattenkraftsstation. Foto: Uniper Bålforsens vattenkraftsstation. Foto: Uniper

NCC bygger ut vattenkraft i Lycksele för 200 miljoner

Byggföretaget NCC bygger ut vattenkraftsstationen Bålforsen i Lycksele på uppdrag av energibolaget Uniper. Projektet omfattar...

Advertisement

Clinton leder utvecklingen inom automatisk monitorering – säkrare byggprojekt i realtid

Med över 35 års erfarenhet inom geodetisk mätningsteknik har vi lärt oss mycket om övervakning...

Nu stängs Lillhagsvägen för genomfartstrafik Foto: Trafik Göteborg Nu stängs Lillhagsvägen för genomfartstrafik Foto: Trafik Göteborg

Lillhagsvägen stängs för gott

I höst stängs Lillhagsvägen permanent för genomfart mellan Minelundsvägen och Västra Magårdsvägen i norra Göteborg...

Näst ut att bli en del av koncernen är LK Gräv från Hallsberg. Foto: Sparc group Näst ut att bli en del av koncernen är LK Gräv från Hallsberg. Foto: Sparc group

Sparc växer inom spårentreprenad med 95e köpet

Sparc Group genomför sitt 95:e förvärv och tar in LK Gräv från Hallsberg. Affären markerar...

Arbetet beräknas pågå fram till den 30 november. Illustration: Karlstad kommun Arbetet beräknas pågå fram till den 30 november. Illustration: Karlstad kommun

Karlstad satsar på kyla – här väntar störst påverkan

Karlstads Energi bygger ut fjärrkylenätet i centrala Karlstad. Projektet svarar mot en ökad efterfrågan från...

Trafikverket litar mer på kartan och sin statistik än verkligheten, skriver Falun Borlänge-regionen i debattartikeln. Foto: koala/Unsplash Trafikverket litar mer på kartan och sin statistik än verkligheten, skriver Falun Borlänge-regionen i debattartikeln. Foto: koala/Unsplash

Debatt - Trafikverket blundar för verkligheten

Trafikverket prioriterar vägunderhåll och investeringar baserat på siffror som inte speglar verkligheten. Ett tydligt exempel...

Om Virgin får klartecken att använda depån i London kan konkurrensen på en av Europas mest trafikerade internationella tåglinjer hårdna. Foto: VTE Holdings Om Virgin får klartecken att använda depån i London kan konkurrensen på en av Europas mest trafikerade internationella tåglinjer hårdna. Foto: VTE Holdings

Virgin beställer nya höghastighetståg för trafik genom Kanaltunneln

Virgin Trains har lagt en beställning på tolv höghastighetståg från den franska tillverkaren Alstom. Tågen...

En källare har översvämmats av avloppsvatten- Fotot är taget på en annan plats och vid ett annat tillfälle. Foto: Civan D./Pixels En källare har översvämmats av avloppsvatten- Fotot är taget på en annan plats och vid ett annat tillfälle. Foto: Civan D./Pixels

Avloppskaos på Gotland – politikerna uteblir

En insändare i Gotlands Allehanda beskriver hur Lärbro på norra Gotland drabbats av ett allvarligt...

Malin Collin. Foto: Trelleborgs Hamn Malin Collin. Foto: Trelleborgs Hamn

Malin Collin efterträder Jörgen Nilsson som ny vd i Trelleborgs Hamn

Trelleborgs Hamn meddelar att Malin Collin tar över som ny vd i Trelleborgs Hamn. Hon...

Malin Collin. Foto: Trelleborgs Hamn Malin Collin. Foto: Trelleborgs Hamn

Spårbytet på sträckan Gällivare-Håmojåkk färdigställt

Spåren på sträckan Gällivare–Råtsi är slitna och byts ut i två etapper. Första etappen av...

Mässan VA Tour Sweden har under åren vuxit och tar nu nästa steg när den blir en del av Vatten2025 den 21-23 oktober 2025. Foto: Natalie Greppi Mässan VA Tour Sweden har under åren vuxit och tar nu nästa steg när den blir en del av Vatten2025 den 21-23 oktober 2025. Foto: Natalie Greppi

VA Tour Sweden blir en del av Vatten2025

VA Tour Sweden inleder samarbete med Svenska Mässan Gothia Towers och blir därmed också samarbetspartner...

Forum22. Foto: Vattenindustrin Forum22. Foto: Vattenindustrin

Vattenindustrins FORUM24 samlade branschen i Stockholm

Nyligen hölls Vattenindustrin FORUM24 på Posthuset i Stockholm. Evenemanget samlade aktörer från vattenbranschen för att...

Det nytecknade nordiska partnerskapet med Nokia inkluderar Finland, Norge och Sverige. Sedan 2020 har GlobalConnect och Nokia samarbetat i Danmark. Foto: Thomas Jensen Unsplash Det nytecknade nordiska partnerskapet med Nokia inkluderar Finland, Norge och Sverige. Sedan 2020 har GlobalConnect och Nokia samarbetat i Danmark. Foto: Thomas Jensen Unsplash

Nokia och GlobalConnect inleder partnerskap för att accelerera fiberutbyggnad i Norden

De nordiska företagen har ingått ett partnerskap för att implementera Nokias nästa generations fiberteknik och...

Den digitala lösningen är utvecklad för att förbättra effektiviteten och säkerheten vid tunnelbyggen. Foto: Epiroc Den digitala lösningen är utvecklad för att förbättra effektiviteten och säkerheten vid tunnelbyggen. Foto: Epiroc

Epiroc levererar Tunneling Intelligence till världens längsta och djupaste undervattentunnel

Rogfast-tunneln är en planerad undervattensvägtunnel ska förbinda städerna Stavanger och Bergen i Norge. Tunneln, som...

Mälardalsrapporten ger insikt i hur man kan förbättra punktligheten och effektiviteten i vårt järnvägssystem. Foto: MTR Mälardalsrapporten ger insikt i hur man kan förbättra punktligheten och effektiviteten i vårt järnvägssystem. Foto: MTR

Smartare underhåll gör tågtrafiken i Mälardalen pålitligare

405 000 förseningsminuter årligen är vad tågresenärerna i Mälartågssystemet drabbas av till följd av incidenter...

Den nya järnvägen för hastigheter upp till 250 km/h ska minska restiden och öka tågavgångarna, då dagens enkelspår inte möter behovet. Foto: Sweco Den nya järnvägen för hastigheter upp till 250 km/h ska minska restiden och öka tågavgångarna, då dagens enkelspår inte möter behovet. Foto: Sweco

Sweco får uppdrag att planera Bollebygd-delen av nya järnvägen mellan Göteborg och Borås

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av...

Läggaren kommer att bli den första eldrivna i den här storleken som fabrikstillverkas för marknaden kommer nu att testas under fyra veckor. Foto: Peab Asfalt Läggaren kommer att bli den första eldrivna i den här storleken som fabrikstillverkas för marknaden kommer nu att testas under fyra veckor. Foto: Peab Asfalt

Peab introducerar helelektrisk asfaltläggare

Den helelektriska äggaren, som är den största i sitt slag, har en läggningsbredd från 2,5...

Beräknad byggtid för landskapsbron i Partille var två år, men Svevia blev klar 10 månader tidigare. Foto: Svevia Beräknad byggtid för landskapsbron i Partille var två år, men Svevia blev klar 10 månader tidigare. Foto: Svevia

Svevia färdigställer unik landskapsbron

På uppdrag av Trafikverket har Svevia byggt en landskapsbro i Partille. Beräknad byggtid var två...

  • Fler nyheter

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna direkt i din inkorg. (Kostnadsfritt)


*

Framtiden för det svenska stambanenätet ter sig osäkert. Foto: John Hardwick

Ledare -Svenska järnvägsplaner spårar ur

För tio år sedan fanns ett omfattande stöd i riksdagen för utbyggnaden av nya stambanor...
Nya numret av tidningen Infrastrukturnyheter.

Nya numret av Nordisk Infrastruktur ute nu (nr 4, 2025)

Nya numret av Nordisk Infrastruktur nr 4, 2025 ute! Kontakta prenumerera@conventusmedia.se för att få er...

Läs nya Framtidens VA nr 1 2025, ett samarbete med Nordisk Infrastruktur

Här kommer Framtidens VA nr 1 2025, ett samarbete med Nordisk Infrastruktur Läs HÄR! Trevlig...

Nya numret av Nordisk Infrastruktur ute nu (nr 2, 2025)

Nya numret av Nordisk Infrastruktur nr 2, 2025 ute! Kontakta prenumerera@conventusmedia.se för att få er...

Läs Framtidens VA nr 3 2024

Välkomna att läsa Framtidens VA gratis HÄR!
Arlandabanan är ett exempel på privatfinansierad infrastruktur. Det privata företaget A-Train byggde banan och driver tågförbindelsen mellan Stockholm C och Arlanda medan staten via bolaget Arlandabanan Infrastructure äger banan. Arkivbild

Ledare - Stora förändringar i finansiering av infrastrukturen

Regeringen har beslutat om en proposition med historiskt stora satsningar på transportinfrastrukturen i Sverige. Utgångspunkten...
Trasigt, trasigt, hela tiden. Bild: B.A. Own work, CC BY-SA 3.0

Järnvägens förfall måste hejdas

Att Sveriges järnvägar är nedslitna vet vi. Att järnvägarna är underfinansierade vet vi också. Att...
Hoppet lever på båda sidor om Kvarken att färjeförbindelsen ömellan Umeå och Vasa ska ersättas av en fast vägförbindelse i framtiden.
FOTO: Wasaline

Ledare - En 50 år gammal dröm kan bli sann

Den enda landförbindelsen mellan Sverige och Finland ligger 102 mil från Stockholm och 163 mil...
Under de fullständiga avstängningarna kommer det inte att vara möjligt att bedriva godstrafik till eller från de nämnda destinationerna, vilket kan leda till betydande förseningar och omdirigeringar. På grund av den samtidiga avstängningen av sträckan Berlin–Hamburg kommer godstrafiken till och från Hamburg-Billwerder endast att kunna ske delvis via städerna Lüneburg och Büchen. Foto: Deutsche Bahn

Bron Norderelbbrücke i Hamburg stängs för underhåll – påverkar godstrafik och pendeltåg

För att säkerställa Norderelbbrückes tillgänglighet i miljonstaden Hamburg krävs ytterligare underhållsarbeten på godsjärnvägsspåren (linje 1280)...
Amerikanskt militärmateriel har lastats på järnvägsvagnar vid Narviks station. Den transporterades med Ofotbanen till Sverige under Natoövningen Immediate Response i april i år. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR

Nytt samarbetsavtal om godsvagnar ska stärka nordiskt försvar

I ett betydande steg mot att förbättra försvarskapaciteten i Norden har Bane NOR ingått ett...
Hamnen i Göteborg Foto: Eduard47/Wikimedia Commons

DEBATT - Halvdan satsning på Göteborgs hamn kostar samhället miljarder

Göteborgs hamn är Nordens största och viktigaste hamn. Men hamnen är inte enbart kajerna och...
Höghastighetståg på bropelare är ett prismässigt attraktivt förslag för nya banor i Sverige.
Foto: Skanska/CRIG

DEBATT: Med höghastighetståg räddas järnvägen

Växelproblem, kontaktledningsfel, rälsbrott och tågförseningar. Anslagshöjningsförslagen i Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen räcker inte för att...
Sveriges underhållsskuld och behoven av nyinvesteringar i infrastruktur är akut. Arkivbild

Ledare - Skrotar överskottsmålet för att finansiera investeringar i infrastruktur

Det pågår en dragkamp mellan regeringen och Trafikverket när det gäller upprustning och. nyinvesteringar i...
Keolis tillsammans med två andra kollektivtrafiksgiganter känner sig diskvalificerade. Foto: nikola johnny mirkovic/unsplash

Debatt - "Är stockholmarna beredda att betala 2 miljarder kronor extra för tunnelbanan?"

Av: Jan Kilström, CEO Continental Europe, Keolis Keolis överprövar upphandlingen av Stockholms tunnelbana Den främsta...
Sveriges underhållsskuld och behoven av nyinvesteringar i infrastruktur är akut. Arkivbild

Ledare - Skrotar överskottsmålet för att finansiera investeringar i infrastruktur

Det pågår en dragkamp mellan regeringen och Trafikverket när det gäller upprustning och. nyinvesteringar i...
Sveriges underhållsskuld och behoven av nyinvesteringar i infrastruktur är akut. Arkivbild

Ledare - Skrotar överskottsmålet för att finansiera investeringar i infrastruktur

Det pågår en dragkamp mellan regeringen och Trafikverket när det gäller upprustning och. nyinvesteringar i...
Klas Dagertun. Foto: Kaunis Iron

Krönika: Varför duckar regeringen katastrofen på Malmbanan?

Av: Klas Dagertun, vd, Kaunis Iron Jag förstår att det är långt från regeringens kontorskorridorer...
Videoproducent : Anders Grudd

VIDEO: Electrifying Sweden – premiäravsnitt om omställningen till elfordon

Avsnitt 1: I detta första avsnittet av Electrifying Sweden ger Mats Larsson och Jan Blomgren...
Malmbanan. Foto: Arkivbild

Malmbanan: Nio urspårningar på fem år

Stoppen på Malmbanan i norra Sverige innebär en betydande ekonomisk börda för Sverige. Trots detta...
Klas Dagertun. Foto: Kaunis Iron

Krönika: Varför duckar regeringen katastrofen på Malmbanan?

Av: Klas Dagertun, vd, Kaunis Iron Jag förstår att det är långt från regeringens kontorskorridorer...
Elsa Eschelssons park i Rosendal, Uppsala, kan vinna priset Landmärket för årets bästa utemiljö. Arkitekt: Karavan landskapsarkitekter. Foto: Jann Lipka

Mångsidiga Elsa Eschelssons park nominerad till pris

Elsa Eschelssons park har blivit nominerad till Landmärket för att hylla årets bästa landskapsarkitektur. Parken...
Sveriges underhållsskuld och behoven av nyinvesteringar i infrastruktur är akut. Arkivbild

Ledare - Skrotar överskottsmålet för att finansiera investeringar i infrastruktur

Det pågår en dragkamp mellan regeringen och Trafikverket när det gäller upprustning och. nyinvesteringar i...
Foto: Skanska

Ledare: Höghastighetståg kostar åttondelen mot flyg

Regeringen beslöt som första åtgärd att lägga ner Nya stambanorna, därför att höghastighetståg ansågskosta för...
Flygledningen på Landvetter Flygplats Foto: LFV

Debatt, LFV stänger ner infrastruktur för flyget

Samtidigt som det allmänna säkerhetsläget i norra Europa försämrats inleder LFV en nedmontering av kritisk...
Infrastrukturminister Andreas Carlson framträdde på bildskärm i ett inspelat tal på Järnvägsdagen. Foto: Anders Carlsson

Järnvägsdagen - Branschen efterlyste långsiktighet i beslut och planering

Underhållsskulden och finansieringen av ny och sliten järnväg stod i fokus när järnvägsbranschen och trafikpolitiker...
Foto Jernhusen

Ny tågdepå i Säve från Jernhusen och Västtrafik.

Nu har den tagits i bruk, utbyggnaden av Sävenäs tågdepå i Göteborg. På uppdrag av...

Mest läst just nu

Debatt - Trafikverket blundar för verkligheten
Lillhagsvägen stängs för gott
Norge bygger världens hittills längsta och djupaste undervattenstunnel
Uranplanerna väcker oro för Sundsvalls dricksvatten
Målgång för banarbetet Göteborg - Mölndal

Footer

  • Kontakta oss
  • Om Conventus
  • Logga in

ANSVARIG UTGIVARE

John Hardwick

© Conventus Media House AB 2017

KONTAKTA OSS

Tyck till! Frågor, idéer och kommentarer om webbplatsen är varmt välkomna.

Box 6219     102 34 Stockholm

john@conventus.se

08-506 244 00

FÖLJ OSS

Twitter

Facebook