Nytt steg för baltisk tågtrafik när Elron får EU-godkännande

Stadlers Flirt vid stationen i Tallinn. Flirt får nu köra i estniska bolaget Elrons tjänst även längs lettiska spår. Foto: Wikipedia Commons Lic. Kredit: Ari Meskens
Stadlers Flirt vid stationen i Tallinn. Flirt får nu köra i estniska bolaget Elrons tjänst även längs lettiska spår. Foto: Wikipedia Commons Lic. Kredit: Ari Meskens

Den estniska tågoperatören Elron har fått tillstånd att köra sina dieseldrivna Stadler FLIRT-tåg på det lettiska järnvägsnätet. Godkännandet kommer från Europeiska unionens järnvägsbyrå, ERA, och innebär att reguljär persontrafik mellan Tallinn, Tartu, Valga och Riga kan inledas den 12 januari 2026.

Tillståndet omfattar tre tvåvagnars dieselmotorvagnståg av typen Stadler FLIRT. Enligt Elron är minst tre tågsätt nödvändiga för att kunna upprätthålla daglig trafik och samtidigt klara löpande underhåll.

– Europeiska järnvägsbyrån har gett tillstånd för användning av tre tvåvagnars dieselmotorvagnståg av typen Stadler FLIRT för persontrafik i Republiken Lettland, säger Märt Ehrenpreis, styrelseledamot i Elron, i ett uttalande från bolaget.

Daglig direktförbindelse från januari 2026

Den reguljära trafiken på sträckan Tallinn–Tartu–Valga–Riga planeras att starta den 12 januari 2026. Inledningsvis kommer trafiken att bestå av en daglig avgång i vardera riktningen.

– Vi kan införa en andra daglig direktförbindelse när AS Eesti Raudtee har slutfört sina infrastrukturarbeten och när vi kan sätta in nya Škoda-tåg på sträckan Tallinn–Tartu, säger Märt Ehrenpreis.

Utbyggnaden har dock påverkats av yttre händelser. En olycka vid en plankorsning i Saku kommun den 27 november ledde till att ett dieseltåg togs ur trafik under minst ett år, vilket enligt Elron försvårade planeringen av den nya linjen.

Samarbete med lettisk operatör

Trafiken genomförs i samarbete med den lettiska persontrafikoperatören Pasažieru vilciens, även kallad Vivi. På sträckan Valga–Riga kommer det att vara lettiska lokförare som framför Elrons tåg.

Enligt preliminär tidtabell avgår tåget från Tallinn klockan 14.50 och från Tartu klockan 17.05, med ankomst till Riga klockan 20.52. I motsatt riktning avgår tåget från Riga klockan 7.40, anländer till Tartu klockan 11.25 och når Tallinn klockan 14.11.

Biljettpriset mellan Tartu och Riga väntas ligga mellan 19 och 22 euro.

Infrastruktur kan påverka tidtabellen

Elron varnar för att tidtabellen kan komma att justeras under den första tiden.

– I början av året är det sannolikt att tidtabellen kan förändras något på grund av pågående infrastrukturarbeten mellan Valga och Riga i Lettland, säger Kristo Mäe, chef för Elrons internationella affärsverksamhet.

Han uppger samtidigt att planerna på vidare internationella förbindelser kvarstår.

– Förbindelserna Tallinn–Tartu–Riga–Vilnius samt den extra helgförbindelsen med byte mellan Tallinn, Tartu och Riga kommer att fortsätta, säger Kristo Mäe.

Sedan den 6 januari finns redan en daglig tågförbindelse mellan Tallinn och Vilnius med ett byte, där trafiken delas mellan Elron, Vivi och den litauiska operatören LTG Link.

Växande resande men fortsatt dieseldrift

Elron är ett statligt estniskt bolag som bedriver persontrafik på järnvägsnät som förvaltas av AS Eesti Raudtee och AS Edelaraudtee. Under 2024 genomfördes 7,93 miljoner resor med Elrons tåg.

Samtidigt sker den nya gränsöverskridande trafiken fortsatt med dieseldrivna tåg, vilket understryker de tekniska och infrastrukturella begränsningarna i det baltiska järnvägsnätet. Elektrifiering och modernisering går långsamt, trots återkommande politiska ambitioner om ökad internationell tågtrafik i regionen.

Källa: Tågbolaget Elron (AS Eesti Liinirongid), med uppgifter från Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA).

 

 

 

 

 

ChatGPT kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Se cookieinställningar.