När Kramfors kommun lämnar sina synpunkter på de nationella och regionala planerna för transportinfrastrukturen är budskapet tydligt: det krävs kraftfulla satsningar som möter den snabba utvecklingen i Höga Kusten och stärker framkomlighet, näringsliv och vardagsresande i hela kommunen.
Kramfors kommun välkomnar delar av förslagen i planerna men anser att viktiga områden riskerar att få lägre prioritet. Kommunen betonar att långsiktiga investeringar behövs i hela landet, även i glesare områden, för att säkerställa tillgänglighet och stärka beredskap.
I båda remissvaren lyfts Nya Ostkustbanan, Västeraspby och Höga Kusten och Västeraspby som avgörande noder för att vår region ska kunna växa hållbart och även för att stärka totalförsvaret.
– Vi ska ha ett transportsystem som skapar möjligheter i hela vår kommun. Därför är det viktigt att såväl den nationella som regionala planen ger långsiktiga förutsättningar för både människor och företag att utvecklas, säger Malin Svanholm, kommunstyrelsens ordförande.
Utbyggnad av Ostkustbanan
Kommunen uttrycker oro över att delar av dubbelspårsutbyggnaden Gävle–Västeraspby föreslås utgå ur planen. Kramfors kommun framhåller att en fortsatt utbyggnad behövs för att säkra kapacitet, korta restider, förbättra godstransporter och möta kraven i EU:s transportnätverk.
Västeraspby som transportnav
Både i den nationella och regionala planen betonar kommunen att Västeraspby har en unik position som enda platsen i Sverige, utöver Arlanda, där tåg och flyg möts direkt. De anser att enbart en vändslinga inte är tillräckligt utan området behöver utvecklas med ny plattform, gångpassage, bättre koppling till busstrafiken och möjligheter för effektiv godshantering.
– För näringslivet är en robust infrastruktur helt avgörande. Nya Ostkustbanan och utvecklingen av Västeraspby stärker både konkurrenskraft och regional logistik. Det här är investeringar som skapar möjligheter för hela norra Sverige., säger Bengt Strandberg, näringslivschef.
Besöksnäringen växer snabbare än infrastrukturen
Kommunen påpekar att besöksnäringen växer snabbare än infrastrukturen i området. I remissvaren lyfts behov av tryggare passager över E4, trafiksäkerhetsåtgärder i Nordingrå och Docksta, förbättrad skyltning och insatser på smala och hårt trafikerade vägar. Kommunen vill även att besöksnäringen ska likställas med gröna näringar i prioriteringen.
Trafiksäkerhet och klimatanpassning
Kommunen betonar vikten av fortsatt arbete med bygdevägar och åtgärder i randbebyggelse. Den lyfter även behovet av högre prioritering av klimatanpassning, särskilt efter höstens översvämningar och den ökade risken för extremväder.
GC-länkar för pendling
Kommunen framhåller flera gång- och cykelsträckor som viktiga för tryggare pendling och bättre lokala kopplingar, bland annat Frånö–Kramfors (Sandviken), Bollstabruk–Nyland och Mäland–Herrskog–Gallsäter.
Källa: Kramfors kommun