Sprängningsarbetet i den 1 600 meter långa Ersmarkstunneln är nyligen avslutat. Det innebär att projektet nu gått vidare till nästa fas, då tunneln ska kläs in och förberedas för tågtrafik mellan Umeå och Dåva och senare vidare mot Skellefteå. Arbetet har i stora delar följt tidplanen. Nu fortsätter arbetet med att färdigställa tunneln för kommande trafik.
– Berget har varit av varierande kvalitet, säger Erik Storvall, projektledare. Det är bergets kvalitet som avgör hur snabbt vi kan arbeta. Ibland har vi haft bättre berg att arbeta med och ibland har vi haft mer utmanande berg. Men det är inte några bergförhållande som vi inte kunnat hantera.
Arbetssätt och bergförhållanden
Ett starkt berg med få sprickor kräver mindre förstärkning. Mer sprickbildning innebär behov av sprutbetong och bultar. Totalt har omkring 760 000 ton berg tagits ut. Materialet återanvänds norrut i arbetet med järnvägsutbyggnaden.
Fortsatta arbeten efter genomslaget
Projektet har nu gått vidare med att klä in tunneln och förbereda för markarbete, dränsystem och järnvägsteknisk utrustning. Arbetet sker i samarbete med entreprenören.
– Vi tar tillvara på de resurser vi har för att bygga hållbart, minska klimatpåverkan och samtidigt använda skattepengar på ett klokt sätt, säger Erik.
Genomslaget uppmärksammas av projektorganisationen innan nästa fas påbörjas.
– Genomslaget är en stor framgång för projektet och ett tydligt bevis på det goda samarbetet vi har med vår entreprenör, säger projektledare Erik Storvall. Att sprängningen nu är klar markerar inte slutet, utan början på nästa spännande fas – att färdigställa tunneln för framtida trafik.
Källa: Trafikverket