SJ börjar 2026 installera satellituppkoppling på SJ 3000-tågen för att ge resenärer stabil internetanslutning även där mobiltäckningen är svag. Beslutet fattades efter höstens tester som visade att tekniken eliminerar de så kallade blinda fläckarna, särskilt på sträckan Stockholm–Oslo. Målet är att hela flottan ska vara utrustad under 2027.
Testerna ledde till beslut om utrullning
Tågbolaget har genomfört tester på ett tåg under hösten och beslutat att utrusta hela SJ 3000-flottan med satellituppkoppling.
– Våra pilottester visar att satellittekniken löser de största utmaningarna med så kallade blinda fläckar, det vill säga områden med dålig eller obefintlig mobiltäckning. Det gäller särskilt på sträckan Stockholm–Oslo. Resultaten är tydliga: resenärerna får en snabb och stabil uppkoppling där mobiltäckningen tidigare varit en akilleshäl, säger Sofie Struwe, direktör för kommersiell trafik på SJ.
Utrullningen av tåg med satelittuppkoppling sker stegvis med start till sommaren. Målet är att hela SJ 3000-flottan ska vara utrustad under 2027.
En satsning med få motsvarigheter
– Det pågår en del pilotprojekt runt om i världen, men vad vi vet blir SJ först med att ha en flotta passagerartåg på elektrifierad järnväg med denna typ av utrusning, säger Johan Sagnert, produkt- och konceptansvarig på SJ.
Han fortsätter:
– Totalt rör det sig om 20 SJ 3000-tåg som i dag främst rullar mellan Göteborg och Malmö, Stockholm och Sundsvall samt Stockholm och Oslo.
Parallellt arbete med mobilnäten
Arbetet med bättre uppkoppling stannar inte vid satelliterna. Flera mobiloperatörer samarbetar med bolaget för att täppa till brister i täckningen längs Södra och Västra stambanan. Operatörerna bygger ut 5G-nätet längs spåren samtidigt som bolaget installerat radiotransparenta fönster i tågen.