Infrastrukturministern, företrädare för Svenskt Näringsliv och Trafikverket har besökt arbetet med E4 Förbifart Stockholm i tunnlarna på Lovö. Under besöket presenterade Trafikverkets generaldirektör förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 och hur satsningarna kopplas till projektet. E4 Förbifarten pekas ut som en central del av utvecklingen i regionen.
Infrastrukturministern Andreas Carlson besökte tillsammans med Svenskt Näringslivs ordförande Jacob Wallenberg och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana arbetet med E4 Förbifart Stockholm. Projektet beskrivs som viktigt för att förbättra transporter i regionen och för att underlätta för företag att verka i hela landet.
Nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037
Under besöket presenterade Roberto Maiorana även Trafikverkets förslag till Nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 och hur den hänger ihop med satsningarna i Stockholm och E4 Förbifart Stockholm
– I vårt förslag ingår också viktiga investeringar i området kring Märsta och Arlanda, bland annat kapacitetsförstärkning av E4 till och från Arlanda. Vi tar ett helhetsgrepp om transportsystemet och investerar i vardagsresandet, näringslivets konkurrenskraft och Sveriges beredskap, säger Roberto Maiorana. Trafikverket har lämnat sitt förslag till regeringen, som nu beslutar om den slutliga inriktningen och satsningarna.
Ett projekt för en växande region
E4 Förbifart Stockholm knyter samman norra och södra delen av regionen väster om staden. Sträckan går till stor del i tunnel under Mälaren och ska ge snabbare resor, stärka robustheten i transportsystemet och bidra till fortsatt regional utveckling. Projektet ska även göra det möjligt för långväga transporter att passera Stockholm utan att belasta innerstaden.
Omfattning, nuläge och kostnad
Projektet omfattar en 21 kilometer lång sträckning av E4, inklusive sex nya trafikplatser. Stora delar byggs i tunnel nära stadsmiljö, naturreservat och världsarv. Arbetet genomförs i faser och delsträckan Häggvik–Hjulsta planeras öppna 2026. Hela projektet beräknas vara färdigställt 2030. Trafikverkets kostnadsbedömning ligger i spannet 51,0–53,5 miljarder kronor, med en trolig slutkostnad på 51,5 miljarder i 2021 års prisnivå.
Källa: Trafikverket