Ny skeppslastare invigd i Narvik – stärkt malmflöde

Michael Palo och Marit Waleniussen klipper banden. Foto: LKAB
Michael Palo och Marit Waleniussen klipper banden. Foto: LKAB

LKAB har invigt en ny skeppslastare i Narviks hamn, en investering som ska stärka bolagets logistiksystem och den långsiktiga verksamheten i regionen. Den äldre anläggningen från 1977 har nått sin tekniska livslängd och ersätts nu av en modern lastare anpassad för effektivitet, arbetsmiljö och miljökrav. Investeringen är en del av ett större utvecklingsprogram som pågår fram till 2029.

"Varje förbättring i hamnen stärker vår position på den globala marknaden. Den nya lastaren är inbyggd och utrustad med moderna säkerhetslösningar, vilket är viktigt inte minst ur arbetsmiljösynpunkt. Detta säkrar vår förmåga att leverera snabbt, säkert och hållbart", säger Marit Waleniussen, vd LKAB Norge.

Skeppslastaren är en del av ett pågående större investeringsprogram på fem miljarder kronor fram till 2029. Här ingår även automatiserade silosystem, en ny utlastare vid kaj 5, siktstationer, bandtransportörer, lossningsstationer och ett nytt lager för fines. Allt för att effektivisera logistiken mellan gruva, järnväg och fartyg.

Den nya skeppslastaren i Narviks hamn. Foto: LKAB

– Vi ser Narvik som en central del av LKAB:s framtid. Malmbanan och hamnen i Narvik är av stor ekonomisk betydelse för Sverige, och en strategiskt viktig transportkorridor för hela Europa. Nu återstår arbetet med att höja kapaciteten på hela Malmbanan, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB.

Narviks isfria och djupa hamn är avgörande för bolagets export. Cirka 300 fartyg anländer årligen, varav 200 lastas med bolagets produkter. Bolaget står för 80 procent av all järnmalm som bryts i EU, och den absoluta merparten levereras via Malmbanan och hamnen i Narvik.

– Vi har funnits i Narvik i över 120 år och planerar för minst 120 år till. Att vi fortsätter investera här är en tydlig signal om att vi ser Narvik som en central del av LKAB:s framtid, säger Jan Moström.

Fakta om hamnen och skeppslastaren i Narvik

  • Varje år skickas cirka 22 miljoner ton järnmalmsprodukter från Kiruna och Svappavaara till Narvik för export.
     
  • Transporten sker via Malmbanan, en kritisk länk i LKAB:s logistiksystem. Dagligen anländer omkring tio tågsätt, dragna av IORE-lok med kapacitet för upp till 8000 ton per tåg.
     
  • Ett fartyg lastas normalt på 12 till 48 timmar, beroende på storlek.
     
  • Narviks hamn är isfri, vilket möjliggör export året om. Hamnen är även djup och tillåter de största skeppen. Varje år anlöper 300 fartyg i hamnen. Ca 200 av dessa lastas med LKAB:s produkter.
  • 99 procent av LKAB:s cirka 200 anställda i Narvik bor i kommunen.
     
  • Den nya skeppslastaren är anpassad utifrån CE-regler för både yttre miljö och arbetsmiljö. Lastaren är optimerad för effektivare underhåll och är inkapslad, med minimal stopptid vid underhåll.
     
  • Den gamla lastaren U5 togs i bruk 1977 och har blivit ett landmärke för Narvik. Den stora kranen som den gamla lastaren vilat på har behållits och renoverats så den nya lastaren kunnat monteras på samma ställe. Även den gamla kranrälsen från 70-talet har bytts ut.