Ny sträckning Byarum–Tenhult kritiseras lokalt

Upprustningen omfattar elektrifiering för att kunna köra med snabbare, tystare och mer miljövänliga tåg och en ny 2,5 mil lång järnvägssträcka mellan Byarum och Tenhult och ett nytt mötesspår mellan Tenhult och Huskvarna. Foto: Trafikverket
Upprustningen omfattar elektrifiering för att kunna köra med snabbare, tystare och mer miljövänliga tåg och en ny 2,5 mil lång järnvägssträcka mellan Byarum och Tenhult och ett nytt mötesspår mellan Tenhult och Huskvarna. Foto: Trafikverket

Beslutet att bygga en ny järnvägssträcka mellan Byarum och Tenhult har väckt kraftiga reaktioner. En extern utredning, framtagen av bland annat en grupp företagare, ifrågasätter Trafikverkets analys och slutsatser. Myndigheten hänvisar till ett omfattande beslutsunderlag och betonar att ställningstagandet bygger på helheten och på utredningar som genomförts under lång tid.

Trafikverket planerar att rusta upp järnvägen på sträckorna Värnamo–Jönköping och Vaggeryd–Nässjö. Arbetet omfattar elektrifiering för snabbare, tystare och mer miljövänlig trafik samt en ny 2,5 mil lång sträckning mellan Byarum och Tenhult. Ett nytt mötesspår planeras även mellan Tenhult och Huskvarna. Syftet är att stärka pendlingsmöjligheterna och förbättra förutsättningarna för godstransporter. Restiden mellan Värnamo och Jönköping ska kortas till högst femtio minuter. Myndigheten konstaterar att finansiering finns i tidigare och föreslagna nationella planer.

– Trafikverket planerar och genomför stora satsningar genom att rusta upp järnvägen i norra Småland. Trafikverket har regeringens uppdrag och finansiering för hela upprustningen vilket har bekräftats i två tidigare nationella transportplaner. I förslaget till nationell plan så ingår finansiering vilket gör att vi kan bygga klart som planerat åren 2030–2034, säger Peter Bernström.

Skälen bakom beslutet om ny sträckning
Alternativet att rusta upp banan genom Tabergsdalen har utretts sedan 2014. Flera lösningar prövades, bland annat upprustning av den befintliga banan och en ny sträckning mellan Byarum och Tenhult. Efter åtgärdsvalsstudien beslutades att gå vidare med nybyggnation. Avsiktsförklaringar och medfinansieringsavtal tecknades om medfinansiering av Region Jönköping, Länstrafiken, Jönköping-, Värnamo- och Vaggeryd kommuner. Enligt Trafikverket skulle en upprustning inte uppfylla dagens lagkrav och skulle innebära stora intrång, långa restider och omfattande inlösen av fastigheter.

– Den omfattande upprustning som krävs för att få en modern järnväg har inte bedömts möjlig med dagens lagar och krav. Vi skulle inte nå restidsmålet, ett större antal fastigheter skulle behöva lösas in när vi rätar upp kurvor och elektrifierar järnvägen och det skulle innebära stora intrång i flera naturvårdsområden, säger Carina Junefelt som är programchef med ansvar för upprustningen av järnvägen i norra Småland.

Oro bland boende i Tenhult
En kunskaps- och kännedomsundersökning som Trafikverket genomfört visar att hälften av de svarande i Tenhult känner oro inför projektet. Undersökningen syftar till att identifiera informationsbehov kopplade till upprustningen. Myndigheten betonar vikten av att möta frågor och att föra dialog. Projektledningen har under hösten träffat boende och företag i området för att ta del av lokala kunskaper. Målet är att hitta lösningar som minskar intrång utan orimliga kostnader.

– Vi vill ta del av den lokala kunskap som finns och föra en öppen dialog. De boendes erfarenheter är viktiga för att vi ska kunna planera rätt, menar Carina Junefelt.

Framtiden för banan genom Tabergsdalen
Det är ännu oklart vad som ska ske med den gamla Vaggerydsbanan när den nya sträckningen står klar. Trafikverket utreder tillsammans med regionala aktörer hur stråket kan användas i framtiden. Upprustningen omfattar även elektrifiering mellan Byarum och Torsvik för att möta framtida behov inom godstrafiken.

Samhällsekonomisk nytta i helheten
Trafikverket framhåller att satsningen på järnvägen i norra Småland stärker regionens tillväxt. Upprustningen ska förbättra förutsättningarna för både arbetspendling och näringslivets transporter. Elektrifierade och moderniserade anläggningar ska ge mer effektiva och miljövänliga transporter samt knyta samman länet.

– Eftersom järnvägen i Sverige hänger samman kommer järnvägssatsningarna även bidra till bättre tillgänglighet och goda omledningsmöjligheter även i hela södra Sverige, avslutar Peter Bernström.

Källa: Trafikverket