Rekordmånga banarbeten i Stockholm

Den kraftiga ökningen av trafik i Stockholmsområdet sliter på spåren och många tåg betyder att Trafikverket behöver jobba ännu mer med underhåll. Foto: Trafikverket
Den kraftiga ökningen av trafik i Stockholmsområdet sliter på spåren och många tåg betyder att Trafikverket behöver jobba ännu mer med underhåll. Foto: Trafikverket

Trafikverket genomför just nu omfattande järnvägsunderhåll i Stockholmsregionen. Arbetet är en del av den största upprustningen av svensk järnväg i modern tid. Med fler tåg än någonsin krävs effektiv planering och insatser som ska minska underhållsskulden och ge en mer robust tågtrafik. Under hösten har flera större arbeten färdigställts.

Trafikverket rustar järnvägen i Stockholmsområdet med rekordmånga underhållsarbeten. Arbetena syftar till att förbättra driftsäkerheten och minska behovet av framtida reparationer.

– I vanliga fall har vi bara tre–fyra timmar per natt att göra underhåll på eftersom det går tåg nästan hela tiden. På den tiden ska entreprenören hinna ut med en maskin, göra jobbet och bli klar och ”städa undan”, innan trafiken rullar igen. Det är små marginaler om något inte funkar – och vi hinner inte göra stora arbeten. Därför passar vi på att göra mer omfattande underhållsarbeten under sommar- och höstloven, säger Isabelle Skönström, enhetschef underhåll järnväg Stockholm.

Flera stora arbeten genomförda
Mellan den 24 och 28 oktober byggdes ett nytt dräneringssystem under banvallen vid Knivsta station, vilket ger en mer robust anläggning. Under samma period kopplades nya spår in i Uppsala som en del av arbetet med planskilda passager, och på sträckan Handen–Tungelsta lades en ny växel i Jordbro.

Den 31 oktober till 3 november genomfördes ytterligare arbeten, bland annat på Mälarbanan vid Barkarby station och ett spårbyte mellan Spånga och Solvalla. På bara 75 timmar byttes 1,5 kilometer spår med hjälp av ett 600 meter långt spårbyteståg.

I Citybanan tätades berget mellan Stockholm City och Stockholm Södra, växlar uppgraderades och teknisk utrustning servades. En övning hölls även med SL vid Odenplan.

Underhållståget effektiviserar arbetet
För att kunna arbeta medan trafiken pågår används ett särskilt underhållståg – en ”verkstad på hjul” som gör det möjligt att laga räls utan att stoppa övrig tågtrafik.

Just nu är vi inne i den största upprustningen av svensk järnväg i modern tid. Vi har lyckats hejda underhållsskulden och vi arbetar med att beta av och minska underhållsskulden de kommande åren, säger Isabelle Skönström.  

Källa: Trafikverket