Milstolpe - Första rulltrapporna installerade i nya tunnelbanan

De tre första rulltrapporna i hela nya tunnelbanan – på plats i Blå linjen till Barkarby. Bild: Region Stockholm.
De tre första rulltrapporna i hela nya tunnelbanan – på plats i Blå linjen till Barkarby. Bild: Region Stockholm.

Utbyggnaden av tunnelbanans Blå linje till Barkarby har nått en ny milstolpe. De första rulltrapporna i hela tunnelbaneprojektet har nu installerats på station Barkarbystaden. Arbetet, som kräver stor precision, markerar starten på en ny fas där stationer och uppgångar inreds och tekniska system installeras. Samtidigt färdigställs spår, plattformar och entréer inför planerad trafikstart i slutet av 2027.

Första installationerna i hela tunnelbaneutbyggnaden

Blå linje till Barkarby var den första sträckan där byggarbetet startade. Efter att tunnlar och stationsutrymmen sprängts ut sedan 2019 har arbetet nu gått in i installationsfasen. De första rulltrapporna sätts på plats i station Barkarbystaden.

– Det kräver noggranna förberedelser, stor varsamhet och precision. De 57 meter långa rulltrapporna delas därför upp i segment, säger projektledare Richard Agmund.

Varje rulltrappa består av flera tunga delar. Den översta sektionen väger 9 ton och de övriga mellan 5 och 6 ton. Innan montering transporteras de från biljetthallen ner i schaktet med hjälp av vinschar och en rälsburen släde.

Släde och vinsch behövs för att få de tunga delarna på plats. Bild: Region Stockholm
Framtidens rulltrappsschakt ned till plattformen i Barkarby. Bild: White Arkitekter

Montering med millimeterprecision

– Segmenten monteras sedan med millimeterprecision, så att trappstegen hamnar i våg. Arbetet med att montera de tre första rulltrapporna pågår i cirka 20 veckor, säger Richard Agmund. 

Samtidigt fortskrider arbetet i tunnlarna mellan Barkarby och Akalla, där slipers och räls läggs. Stationerna får terrazzogolv, konst, bänkar och belysning, medan biljetthallar och entréer ovan jord utrustas med spärrlinjer, hissar och rulltrappor.

Del av större utbyggnad till Barkarby

Utbyggnaden innebär att Blå linje förlängs från Akalla till Barkarby. Fem rulltrappor installeras per uppgång: tre mellan biljetthall och mellanplan med en lyfthöjd på cirka 25 meter, och två kortare mellan mellanplan och plattform. Hastigheten är 0,75 meter per sekund oavsett längd.

Projektet ska förenkla arbetspendling, ge kortare restider och skapa förutsättningar för nya bostadsområden i Veddesta och Barkarbystaden. Trafikstart planeras till slutet av 2027.

Station Barkarbys biljetthall vid knutpunkt Barkarby Foto: White Arkitekter
Stockholms framtida spårlinjekarta. Bild: Region Stockholm

Källa: Region Stockholm