Ett genombrott har nåtts i ett av Finlands mest omdiskuterade infrastrukturprojekt. Staten och sex kommuner har enats om finansieringen av den första etappen av Västbanan – även kallad Åbotåget – vilket kan bana väg för byggstart inom kort. Det bekräftar Finlands kommunikationsministerium i ett pressmeddelande.
Parterna som står bakom uppgörelsen är Åbo, Esbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt. Alla ingår i projektbolaget som driver planeringen av den nya snabbtågsförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo. Nästa steg är att avtalet godkänns av respektive stads- och kommunfullmäktige samt statens beslutsorgan.
– Vi är mycket nöjda över att ha nått en överenskommelse med staten efter två års förhandlingar, meddelar kommunerna gemensamt.
Första byggetappen berör Esbo och Åboregionen
Den planerade järnvägsförbindelsen är en del av den så kallade Länsirata, eller Västbanan, som syftar till att korta restiden mellan Helsingfors och Åbo till en timme. Den nu aktuella uppgörelsen gäller endast den första byggetappen. Den omfattar förbättringar på tre delsträckor:
- Mellan Esbo och Lojo
 - Mellan Salo och Hajala
 - Mellan Nunnan och Kuppis i Åbo
 
Finansieringsuppgörelsen innebär att staten och de sex kommunerna gemensamt åtar sig att investera totalt 800 miljoner euro i första etappen, det vill säga 400 miljoner vardera. Därtill garanterar staten upp till 520 miljoner euro i lån för projektbolaget.
Om projektets kostnader skulle överstiga planerade belopp, har parterna också fastställt en fördelningsmodell: två tredjedelar av extrakostnaderna ska bäras av staten och en tredjedel av kommunerna. Men statens totala finansieringsandel får under inga omständigheter överstiga 920 miljoner euro, inklusive räntekostnader för lån.
Kritik, uppskjutna beslut och ett steg närmare byggstart
Västbanan har länge varit en politiskt laddad fråga i Finland. Projektet har splittrat regeringar och skapat spänningar mellan nationell och lokal nivå, framför allt gällande kostnadsfördelning. Att uppgörelsen nu är klar ses som en viktig milstolpe för projektet.
Kommunerna lyfter i sitt gemensamma uttalande att det uppnådda avtalet nu skickas vidare till politisk behandling. Åbo och Esbo behandlar förslaget i sina respektive fullmäktige den 17 november. Övriga kommuner väntas fatta beslut under december.
Projektet har stöd i regeringsprogrammet från statsminister Petteri Orpos regering. Regeringen har tidigare understrukit att infrastrukturen i södra Finland behöver stärkas för att möta framtida befolknings- och transportbehov.
Om avtalet godkänns enligt plan kan byggarbetet inledas under mandatperioden. Det är ännu oklart när hela den planerade snabbtågssträckan mellan Helsingfors och Åbo kan stå färdig.
Källor: STT / Finlands kommunikationsministerium