Tre alternativa rubriker med hög klickpotential
Škoda Group har utvecklat ett nytt helautomatiserat system för drift och underhåll av spårvagnar, som nu testas i skarp miljö i Tammerfors. Det så kallade Smart Depot förväntas revolutionera hur stadstrafikens depåer fungerar genom att kombinera AI, digital tvillingteknik och självkörande fordon.
– Vårt mål är att höja effektiviteten i underhållet, frigöra personal från rutinuppgifter och ge operatörer tillgång till precisa data för bättre beslutsfattande, säger Jiří Liberda, digital chef på Škoda Group, i ett pressmeddelande.
AI och digital tvilling i centrum för pilotprojektet
Smart Depot har utvecklats under fyra års tid och är nu i drift i ett pilotprojekt i samarbete med stadens spårvägsbolag Tampereen Ratikka, Tammerfors universitet och GIM Robotics. Finansiering har delvis skett genom det finländska OptiPEx-programmet.
Bland nyckelfunktionerna finns:
- Autonom rangering och parkering baserat på förinställda scenarier
- AI-baserad visuell inspektion av hjulställ, tak och kaross
- Digital tvilling för tillståndsövervakning och prediktivt underhåll
- Ett enhetligt plattformsbaserat system för depå- och fordonsstyrning
Ett särskilt antikollisionssystem (ACS) utvecklat av Škoda säkrar rörelserna inom depåområdet. Systemet tillhandahåller realtidsdata för att undvika olyckor.
Tammerfors först i Europa – kapaciteten ska ökas med 30 procent
Tammerfors har sedan 2021 ett av Europas modernaste spårvägssystem, som helt bygger på Škodas treledade Smart Artic X34-spårvagnar. Totalt har 35 vagnar hittills levererats eller beställts, och ytterligare moduler är på väg för att förlänga 19 av vagnarna med 10 meter, vilket väntas öka passagerarkapaciteten med cirka 30 procent till mitten av 2028.
Smart Depot är ett konkret steg mot en mer automatiserad och digital kollektivtrafik. Enligt Jiří Liberda är tekniken nu så mogen att den kan erbjudas till städer i hela Europa. Genom att koppla samman fordon, infrastruktur och service i ett gemensamt ekosystem kan operatörer minska kostnader och samtidigt höja driftsäkerheten.
– I Tammerfors har vi de idealiska förutsättningarna: ett fungerande spårvägssystem, ett innovationsvänligt klimat och samarbetspartners som delar vår vision om autonom mobilitet, säger Liberda.
Den genomsnittliga återbetalningstiden för hela systemet uppskattas till fyra år. För det AI-baserade inspektionssystemet ligger återbetalningstiden på cirka 1,5 år.
Svensk koppling till Škoda och digitalisering av kollektivtrafiken
Škoda Group har även intressen i Sverige, där koncernen levererar och underhåller spårvagns- och tågkomponenter samt erbjuder digitala lösningar för drift och service. Svenska kollektivtrafikaktörer följer utvecklingen i Finland med intresse – särskilt mot bakgrund av kraven på effektivisering och automatisering inom kollektivtrafiken.
Tammerfors fungerar som en testbädd via det så kallade Lyyli Living Lab – ett samarbetsprojekt för utveckling av smarta stadstransportsystem. Där används en specifik testvagn, Lyyli-spårvagnen, som mobil plattform för att utvärdera nya digitala system i realtid.
Škoda Group ser stor potential i att rulla ut tekniken även i andra europeiska städer, inte minst för att svara på det ökade trycket på hållbar, pålitlig och kostnadseffektiv kollektivtrafik.
Källa: Škoda Group / WKZ