Mälardalsrådet kräver åtgärder för Arlandas framtida roll.

Jens Sjöström, ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm och Kristoffer Tamsons, , ordförande i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm. Foto: Mälardalsrådet
Jens Sjöström, ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm och Kristoffer Tamsons, , ordförande i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm. Foto: Mälardalsrådet

Mälardalsrådet lämnar sitt remissvar till regering och riksdag om Arlandas framtid. Organisationen välkomnar flera av Arlandautredningens förslag, bland annat slopad stationsavgift och minskad trängsel, men betonar att regeringen nu måste agera. 

Arlanda ska vara Nordens ledande flygplats och tillgängligheten till och från flygplatsen måste förbättras för att stärka både regionens och Sveriges konkurrenskraft, menar Mälardalsrådet.

Arlanda central för tillgänglighet och konkurrenskraft.
– Arlanda har en nyckelroll i Stockholm-Mälarregionens och Sveriges internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Som arbetsplats är Arlandamålpunkten för tusentals vardagspendlare. I Mälardalsrådet finns en bred enighet om att Arlanda ska vara Nordens ledande flygplats och att det måste bli enklare att resa till och från Arlanda med kollektivtrafiken. Regeringen behöver skyndsamt omförhandla avtalet med A-train så att stationsavgiften på Arlanda C tas bort för att öka kollektivtrafikresandet till Arlanda, säger Jens Sjöström, ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

Peter Normans slutrapport Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet ligger till grund för remissvaret. Mälardalsrådet har aktivt deltagit i utredningsarbetet med inlagor, remissvar samt deltagande i hearings och seminarier.

Gemensamma prioriteringar i hela regionen
– Arlanda är avgörande för företaget som vill nå nya marknader och människan som vill upptäcka världen. I Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits är vi sju regioner som enats om gemensamma prioriteringar för transporterna i Stockholm-Mälarregionen, där Arlanda är en central del. Att vi är eniga över parti- och regiongränserna ger en styrka och tydlighet när regeringen tar vidare arbetet med den nationella infrastrukturplanen. Även Trafikverket har i sitt planförslag framhållit att vi nu måste gå i mål med utbyggnaden av fyra spår Uppsala-Stockholm och att kapaciteten måste öka på E4 vid Arlanda, säger Kristoffer Tamsons, ordförande i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm.

Mälardalsrådets huvudpunkter i remissvaret:

  • Arlanda ska vara Nordens ledande flygplats och är ett nationellt intresse för näringslivets utveckling.
  • Kollektivtrafikens andel av resorna till och från flygplatsen bör öka till minst 60 procent.
  • Staten bör snabbt inleda förhandlingar med A-Train för att avveckla stationsavgiften vid Arlanda C.
  • Projektet fyra spår mellan Uppsala och Stockholm måste genomföras enligt beslutade tidsplaner.
  • Kapaciteten på E4 Häggvik–Arlanda behöver byggas ut, med kollektivtrafikkörfält som en del av lösningen.
  • Märsta station och bangården vid Stockholm Central–Tomteboda behöver byggas om före 2035.
  • Swedavia bör tidigarelägga investeringar i förbättrad busstillgänglighet till flygplatsen.
  • Staten bör införa allmän trafikplikt för Stockholm–Visby vid eventuell kommersiell trafikneddragning.
  • Trafikverket bör utreda utvecklingen av godstransporter och flygfrakt i Arlandas omland.

Arlandas roll i den nationella infrastrukturen
Mälardalsrådet framhåller att Arlanda är avgörande för regionens och landets internationella konkurrenskraft. Flygplatsens utveckling kräver samordnade insatser från flera aktörer och beslut på nationell nivå. Regeringens kommande ställningstaganden i den nationella infrastrukturplanen blir avgörande för hur snabbt åtgärder kan genomföras.

Källa: Mälardalsrådet