Sverige tredje bäst i Europa – 6 av 10 nya bilar är eldrivna

Martin Cardell Foto: EY
Martin Cardell Foto: EY

Elbilar väntas stå för mer än hälften av alla nya bilar i Europa år 2032, medan hybrider fortsätter dominera fram till dess. De nordiska länderna leder utvecklingen, med Norge, Danmark och Sverige i topp. Det visar senaste prognosen från EY Mobility Lens Forecaster, som också pekar på att Sverige riskerar att halka efter. 

I Sverige sker tillväxten främst i två storstadsregioner, till skillnad från Norge där försäljningen är mer utspridd. Samtidigt pekar prognosen på en europeisk återhämtning efter 2027, driven av skärpta CO₂-gränser och mer prisvärda elbilar.

Norden leder utvecklingen
De nordiska länderna fortsätter ligga i framkant gällande elbilar. I Norge stod elbilar för 89 procent av nybilsförsäljningen under 2024, och vid mitten av 2025 var andelen el- och laddhybrider tillsammans hela 96 procent av nyregistreringarna. Danmark och Sverige följer därefter med 66 respektive 60 procent. Det gör Sverige till tredje bäst i Europa efter Norge och Danmark. Tillväxten har möjliggjorts av långsiktiga policyramverk och satsningar på laddinfrastruktur. I flera länder, som Norge och Danmark, bidrar även skattefördelar, medan avskaffade subventioner och höga laddkostnader dämpar takten i bland annat Sverige.

– Norge visar tydligt hur långsiktiga incitament och massiva investeringar i laddinfrastruktur kan driva på omställningen. Sverige ligger efter och riskerar att tappa sin position om vi inte accelererar takten. För att komma i kapp krävs både att elbilar blir mer tillgängliga för fler hushåll och att vi ser mobilitet som en fråga om beredskap då fossila bränslen måste importeras, men när det kommer till el är vi i stort sett självförsörjande. Det är en konkurrensfördel vi inte har råd att missa, säger Martin Cardell, globalt ansvarig för framtidens mobilitetslösningar på EY.

Storstadsdominans bromsar spridningen
Sveriges två största storstadsregioner registrerade cirka 73 000 elbilar under 2024, vilket stod för 60 procent av alla nya registreringar, medan landsbygdsområdena stod för endast 3 procent. Norge uppvisar däremot en mer jämn spridning. I Oslo stod elbilar för nästan 40 procent av det totala antalet bilar på vägarna, och andra större städer har ett genomsnitt på 30 procent.

Svenskar mest tveksamma 
Höga kostnader för laddning, särskilt i Norge och Danmark, tillsammans med ojämn utbyggnad mellan stad och landsbygd, fortsätter skapa osäkerhet bland bilkonsumenter. Samtidigt visar senaste EY Mobility Consumer Index att intresset för elbil är lägre i Sverige än de nordiska grannländerna då 22 procent av svenska bilköpare uppger att de föredrar elbil vid nästa bilköp, motsvarande 26 procent i Danmark och 44 procent i Norge.

En bra laddningsupplevelse handlar inte enbart om teknik, utan också om tillgänglighet. Sverige har utökat sin infrastruktur för laddare med 42 procent, till nästan 67 000 enheter. Danmark har haft ännu snabbare tillväxt, där antalet laddare nu uppgår till cirka 46 000 enheter. Leder gör Norge som fortsatt har Europas mest utbyggda laddinfrastruktur per bil, med 46 allmänna laddningsstationer per 1000 bilar. Norge har också fortsatt satsa på snabbladdare där 42,5 procent av alla enheter under Q2 2025 var DC-laddare, jämfört med Sveriges 16 procent.

Tillväxt väntas återvända
Prognosen antyder dämpad tillväxten för elbilar fram till 2027 men skärpta CO₂-gränser och mer prisvärda modeller väntas driva en återhämtning, där elbilar passerar 50 procent marknadsandel runt 2032. Fram till dess beräknas hybrider – inklusive laddhybrider – förbli ett mer kostnadseffektivt alternativ.

– Omställningen handlar inte bara om teknik, utan om att skapa ett fungerande ekosystem där konsumenter får en smidig laddupplevelse och tydliga ekonomiska fördelar. Elpriserna har visserligen varit ett hinder men vi är nu långt ifrån toppnivåerna 2022, vilket gör att fördelarna med eldrift blir tydligare. För att ta vara på detta momentum måste aktörer samarbeta mer kring standardisering och datadelning, säger Martin Cardell.

Källa: EY