Den 9 oktober invigdes ombyggnaden av Olskroken i Göteborg. Platsen är en av Sveriges mest trafikerade järnvägsknutar, där fem banor möts och över 650 tåg passerar dagligen. Arbetet har genomförts av Peab på uppdrag av Trafikverket. Enligt parterna färdigställdes projektet tidigare än planerat och till en lägre kostnad än budgeterat.
Efter flera års planering och byggnation är den nya planskildheten i Olskroken färdigställd. Spåren har byggts om så att de korsar varandra i olika nivåer. Genom lösningen separeras gods- och persontrafiken, vilket enligt Trafikverket förbättrar punktligheten och ökar kapaciteten i järnvägssystemet kring Göteborg. Totalt omfattar projektet sex järnvägsbroar, en gångbro och cirka tio kilometer nya spår.
”Olskroken planskildhet är en förutsättning för att Västlänken ska kunna tas i bruk, men också en viktig satsning i sig. Den nya spårstrukturen gör järnvägen mer robust och framtidssäker – till nytta för både resenärer och godstrafik i hela Västsverige,” säger Bo Larsson, projektchef Västlänken.
Projektet har genomförts i samarbete mellan Trafikverket, Peab och flera andra aktörer. Arbetet har utförts i ett av Sveriges mest trafikerade järnvägsområden, där över 650 tåg passerar dagligen.
”Det här projektet visar hur vi tillsammans kan lösa mycket komplexa utmaningar på ett säkert, effektivt och hållbart sätt. Erfarenheterna från Olskroken tar vi med oss in i framtida infrastrukturprojekt,” säger Bo Larsson.
Tekniska lösningar och materialval
Enligt byggföretaget har olika konstruktionslösningar och materialval använts för att minska klimatpåverkan. Bland annat har massor återanvänts och klimatförbättrad betong använts i flera delar av konstruktionen. Nya arbetsmetoder har utvecklats inom områden som markförstärkning och brobyggnation.
– Olskroken planskildhet är ett tydligt exempel på vad som är möjligt när samverkan fungerar på riktigt. Vi har gemensamt med Trafikverket haft tydliga mål, en stark drivkraft och flexibel inställning där vi samverkat hela vägen för att omvandla en av Sveriges största flaskhalsar till ett framtidssäkrat nav för hela Västsveriges järnvägssystem, säger Mattias Emanuelsson, regionchef på Peab.
Planering i tidiga skeden
Projektet har organiserats genom en modell med tidig entreprenörsmedverkan, där planering och beslut sker i samverkan från start. Dialog har också förts med resenärer, boende och verksamheter i området.
Ombyggnaden av Olskroken är en del av helheten i Västlänken och Göteborgs kommande stadsutveckling.
Fakta: Olskroken planskildhet
- 7 broar (6 järnvägsbroar och 1 gångbro)
- 10 000 meter enkelspår, varav 3 800 meter på bro, ramp eller däck
- 38 växlar och 2 spårkryss
- Cirka 25 mil pålar
- Olskroken planskildhet är en del av helheten i Västlänken och Göteborgs framtida utveckling, en investering för ett hållbart transportsystem för kommande generationer.
Det som kvarstår för Olskroken är att ”ta i bruk” västlänksspåren. Det planeras till sommaren 2026.
Källa: Peab och Trafikverket