Första spåren lagda – Västlänken tar form under Göteborg

Första etappen omfattar 5 000 meter ballastfritt spår och 16 växlar, däribland en 130 meter lång kryssväxel. Foto: Kasper Dudzik och Trafikverket
Första etappen omfattar 5 000 meter ballastfritt spår och 16 växlar, däribland en 130 meter lång kryssväxel. Foto: Kasper Dudzik och Trafikverket

Västlänken tar ett synligt steg framåt. De första spåren har börjat gjutas fast i tunneln vid station Centralen – ett viktigt delmoment för att kunna öppna den nya stationen i december 2026.

Arbetet omfattar totalt 5 000 meter ballastfritt spår och 16 växlar, inklusive en 130 meter lång kryssväxel. Den aktuella sträckan går från E6:an i Olskroken in i Centralenområdet och genom Kvarnberget. Här byggs nya station Centralen med fyra spår, strax norr om dagens centralstation.

– Att spåren nu gjuts på plats i tunneln visar verkligen att vi närmar oss slutet av arbetet. Om drygt ett år kommer tågen att rulla här, och resenärerna kan kliva av och på vid en helt ny station mitt i Göteborg, säger Petra Rydén, ansvarig för bana på Trafikverket.

Spåren växer fram i tunneln
Till skillnad från byggnaderna ovan jord sker mycket av det avgörande arbetet under mark. I tunneln har båda mittspåren mellan perrongerna redan gjutits, motsvarande cirka 600 meter och 600 kubikmeter betong.

– För de första gjutningarna användes ett 650 meter långt rör. Men vi har testat att pumpa betong genom ett rör på längre sträckor för att säkerställa kvaliteten. Betongen är anpassad för att pumpas genom röret, men kraven är desamma som vid all annan gjutning, säger Niklas Elfström, byggledare betong på Trafikverket.

I början av oktober öppnades dörrarna till Västlänken nya station Centralen för en förhandstitt. Foto: Trafikverket

Arbetet fortsätter i rask takt
Under hösten och vintern fortsätter spårarbetet. Näst på tur är kryssväxeln vid Kvarnbergsetappen, och sen fortsätter arbetet fram till april nästa år då alla spår och växlar i den första delen av Västlänken ska vara färdiggjutna.

– För att tågen ska kunna köra smidigt i flera riktningar bygger vi in 16 växlar, varav fyra är enkelväxlar och tre är specialdesignade avancerade kryssväxlar där spåren korsas. I en kryssväxel ingår fyra enkelväxlar och ett växelkryss, säger Petra Rydén.

Station Centralen öppnar först
Station Centralen blir den första av Västlänkens tre nya stationer att öppna. Trafikverket räknar med tätare avgångar, fler förbindelser och en tydlig kapacitetshöjning när trafiken börjar gå genom tunneln.

– Resenärerna kommer märka skillnad direkt. Det blir fler avgångar, mindre trängsel och färre förseningar. Tågresan till och från Göteborg blir både enklare och mer pålitlig, säger Petra Rydén.

Samtidigt färdigställs entréerna ovan jord för att knyta ihop kollektivtrafiken i staden på ett nytt sätt.

Strax norr om Göteborgs centralstation bygger vi Västlänkens underjordiska station Centralen. Bild: Trafikverket
Två entréer kommer att leda ner till station Centralens perronger i den västra delen. Illustration: Kanozi Arkitekter
Knutpunkt Korsvägen med det öppna schaktet för station Korsvägen. Foto: Trafikverket

Källa: Trafikverket