Stockholm testar ny trottoarteknik med lägre klimatavtryck

Mónica Nunes, byggprojektledare Stockholms stad, leder testet. Foto:Märit Wikström/Stockholms stad
Mónica Nunes, byggprojektledare Stockholms stad, leder testet. Foto:Märit Wikström/Stockholms stad

Stockholms stad testar tre nya typer av klimatsmarta betongplattor och en alternativ anläggningsmetod på Ynglingagatan i Hagastaden. Metoden innebär att trottoarer byggs utan asfaltlager under plattorna, vilket minskar klimatpåverkan. Enligt stadens beräkningar motsvarar klimatbesparingen 4 ton koldioxid på teststräckan, och upp till 150 ton om metoden används i hela området i östra Hagastaden.

Staden vässar kraven

Under hösten ersätts den befintliga beläggningen med tre typer av plattor från två leverantörer. Klimatbesparingen uppnås genom mindre cementinnehåll tack vare inblandning av slagg och flygaska samt genom en variant med cement producerad med CCS-teknik, vilket möjliggör noll nettoklimatavtryck.

– Vi har utmanat leverantörerna att gå ett steg längre för att vi tillsammans ska bidra till minskade koldioxidutsläpp från vår verksamhet. Som stor beställare har vi ett ansvar att gå före och tillsammans utveckla nya lösningar och produkter för att minska klimatpåverkan av det vi bygger, säger Mónica Nunes, byggprojektledare på Stockholms stad.

Test under realistiska förhållanden

Ynglingagatan valdes eftersom platsen har flera garageinfarter och utsätts för tung belastning. De befintliga plattorna återanvänds på annat ställe i Hagastaden. Testet pågår under två vintersäsonger och plattorna måste uppfylla samma kvalitetskrav som i andra entreprenader.

Tre olika betongplattor med mindre klimatavtryck.Foto: Märit WikströmStockholms stad

Lättare men dyrare

De nya plattorna väger omkring tre kilo mindre än traditionella, vilket förbättrar arbetsmiljön. Priset är däremot 30–50 procent högre. Projektet finansieras delvis med stadens klimatinvesteringsmedel. Om produktionen ökar i större skala väntas priset sjunka.

– Vi har analyserat vilka åtgärder som ger störst klimatnytta för pengarna i kommande delar av stadsutvecklingsprojektet Hagastaden och klimatsmartare betongplattor ger bra utdelning. Andra åtgärder som ger stor koldioxidbesparing är att återbruka material vilket vi också gör, säger Mónica Nunes.

Målet är att stadens verksamhet ska vara fossilfri år 2030 och klimatneutral 2040.

Källa: Stockholms stad