Alla nya spår och plattformar vid Karlstad centralstation har öppnats. Därmed är den första etappen i utbyggnaden av järnvägskapaciteten i Värmland avslutad.
Utöver de fyra plattformsspåren har ytterligare tre spår byggts för att möjliggöra för tåg att passera eller ställas upp. Samtidigt har hela anläggningen för strömförsörjning, signalering och telekommunikation bytts ut.
– Vi tar nu bort en flaskhals på den hårt trafikerade sträckan Kil–Karlstad–Kristinehamn, säger Niklas Gunnarsson, Trafikverkets projektledare. Det är en stor milstolpe i arbetet med att öka kapaciteten i tågtrafiken och göra det lättare att resa hållbart.
Del av större ombyggnation
Arbetet med Karlstads resecentrum fortsätter. En central del som återstår är Vikenpassagen, som byggs på uppdrag av Karlstads kommun med Region Värmland som medfinansiär. Passagen blir en gång- och cykeltunnel mellan centrum och stadsdelarna söder om järnvägen, med hissar och rulltrappor upp till plattformarna.
Parallellt färdigställs gångbron Trädgårdslänken, som byggs av Karlstads kommun. Bron ska binda samman stadsdelarna norr och söder om järnvägen och ge ytterligare tillgång till plattformarna via trappor och hissar.
Del av samarbete för punktligare trafik
Projektet är en del av ”Tåg i tid” – ett samarbete mellan Karlstads kommun, Region Värmland, Trafikverket och Jernhusen. Syftet är att öka punktligheten och möjliggöra tätare trafik i regionen samt skapa ett modernt resecentrum i Karlstad.
Källa: Trafikverket