Förbifart Stockholm öppnar sin första delsträcka 2026 och ska vara helt klar 2030. Nyligen arrangerades ett studiebesök i tunnlarna av Mälardalsrådet tillsammans med Trafikverket. Politiker från sju regioner deltog för att markera projektets betydelse för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen, där Mälardalsrådet länge drivit frågan över blockgränserna.
Gemensamt arbete över blockgränserna
Förbifarten lyfts fram som en vital del av transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen och för landet i stort. I decennier har politiska företrädare arbetat genom Mälardalsrådet för att driva projektet framåt och avlasta trafiken i Stockholms centrala delar.
– Styrkan i Mälardalsrådet är att det blir verkstad när vi går samman och tydligt pekar på vad som behöver göras för att öka samhällsnyttan. Här finns företrädare för våra kommuner och regioner. Många har på olika sätt varit ambassadörer för Förbifarten. Nu ser vi fram emot att hela Förbifarten kan öppnas 2030. Vi väntar även på Trafikverkets förslag till nationell plan 2026-2037 den 30 september och ska senare i höst återkomma med vår syn kring dessa förslag, med grund i vår gemensamma systemanalys, säger Jens Sjöström, ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.
Systemanalys med prioriteringar
Mälardalsrådet har tagit fram en systemanalys som utgör en gemensam strategi för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Analysen innehåller prioriteringar för spår, vägar och farleder som anses nödvändiga fram till 2035. Dokumentet inkluderar också andra politiska ställningstaganden, däribland att stationsavgiften på Arlanda bör avvecklas.
Förbifarten som prioritet
E4 Förbifart Stockholm ska förbättra framkomligheten, med särskilt stor betydelse för kommuner som Upplands-Bro och Sollentuna. Samtidigt väntas hela regionen märka avlastningen när trafiken leds bort från centrala delar. Tillsammans med satsningar som ökad kapacitet på E4:an vid Arlanda ska projektet bidra till ändrade ruttval för trafiken mellan Uppsala, Östergötland och Bergslagen.
Etapper och tidplan
Förbifarten har varit en prioritering i Mälardalsrådet i två decennier. Den första etappen, mellan Häggvik och Hjulsta, öppnar 2026. Projektet planeras vara helt färdigställt 2030.
Källa: Mälardalsrådet