Mälartrappan ett steg på vägen mot det nya Slussenområdet

Mälartrappan ”klyver” byggnaden Mälartorget i två delar och utgör en förbindelse mellan Vattentorget och Södermalmstorg som ligger cirka 12 meter högre upp.
FOTO: Stefan Carlsson
Mälartrappan ”klyver” byggnaden Mälartorget i två delar och utgör en förbindelse mellan Vattentorget och Södermalmstorg som ligger cirka 12 meter högre upp. FOTO: Stefan Carlsson

Ytterligare en etapp av det utdragna Slussenbygget är klar. Den 6 juni invigdes Mälartrappan och det ombyggda Södermalmstorg vid Slussen i centrala Stockholm. Södermalmstorg stängdes 2020, revs upp och byggdes sedan om från grunden. Mälartrappan är det centrala stråket som binder samman Vattentorget, Mälarterrassen och Södermalmstorg – en höjdskillnad på tolv meter.

Nya Slussen omfattar nya gator och torg, park, ny bebyggelse över och under mark samt broar mellan Södermalm och Gamla stan. I vattenområdet mellan stadsdelarna byggs även två nya avbördningskanaler, en kombinerad sluss- och avbördningskanal från Mälaren till Saltsjön samt en ny fiskvandringsväg i gamla Nils Ericsonslussen med tillhörande konstruktioner i vatten. Slusskanalen beräknas blir tillgänglig för båttrafik 2027. Den kan öppna först när gång och cykelbron är klar och det inte längre är ett arbetsområde i Mälaren.   

I projektet ingår, förutom anläggningen vid Slussen, även framtagandet och driftsättningen av en ny reglering av Mälaren för samtliga avtappningspunkter i Stockholm och Södertälje samt erforderliga erosionsskydd på anläggningar uppströms i Mälaren. Projektets totala påverkansområde sträcker sig därmed från Mälarens stränder ut till Oxdjupet i Stockholms skärgård. Ombyggnation av två befintliga mätstationer för flödesreglering vid Slussen ingår också i projektets omfattning. 

Då Södermalmstorg och terrasserna mot vattentorget är centrala för att projektet ska uppfylla effektmål rörande stadsliv beslutades 2015 att byggnaden ”Mälarterassen” ska ingå i projektet. Den skulle inledningsvis byggas av staden för att säkerställa att byggnaden skulle kunna uppföras. 

Mälarterrassen består av två huskroppar på cirka 7000 kvadratmeter. Byggnaden är terrasserad med tre våningar och sträcker sig mellan kajen och torgplan. Mälarterrassen beräknas öppna för allmänheten våren 2026. Innan dess kommer de rulltrappor och hissar som finns i byggnadens västra paviljongen att vara tillgängliga för allmänheten.

Mellan byggnadens två glaspaviljonger ligger den nu invigda Mälartrappan vars funktion är att erbjuda en smidig anslutning mellan de olika planen. 
 

Arbetet på Stadsgården (östra sidan) av Slussen där en överdäckning ska ske pågår fortfarande för fullt. FOTO: Stefan Carlsson

Här byggs Katarinaparken

Den sista stora entreprenaden i Projekt Slussen startade i september 2024. Det är överdäckningen av Stadsgårdsledens östra del, som blir en del av Slusstunneln (vilket för övrigt är det nya namnet på tunneln). Ovanpå byggs Katarinaparken och så småningom även Nobel center och kontorshus.

Arbetet med entreprenaden startade med rivning av den gamla tillfälliga bussterminalen. Sedan började arbetet med att förbereda ytan för grundläggning, för det som senare ska bli Slusstunnelns östra del. Den västra delen av tunneln är redan byggd, och ovanpå ligger Mälarterrassen.

Det södra tunnelröret beräknas vara klart hösten 2026 medan hela tunneln ska vara klar 2028. Då öppnar också slitsen i Slussbron, som länkar samman Skeppsbrokajen med Stadsgårdsleden.  

På den östra delen av Slusstunneln kommer Katarinaparken att anläggas. Här ska också Nobel center byggas av Nobelstiftelsen och kontorshus byggs av Atrium Ljungberg.

När Katarinaparken har färdigställts får de externa byggherrarna tillgång till sina markanvisningar och byggnation av Nobel center och kontorshus kan starta.

Av redaktionen