Tunnelbanebygget riskerar stoppas – miljardtvist hotar

Ekonomisk kris hotar Stockholms tunnelbaneutbyggnad. Foto: Liza Simonsson
Ekonomisk kris hotar Stockholms tunnelbaneutbyggnad. Foto: Liza Simonsson

Stockholms nya tunnelbaneutbyggnad står inför en akut ekonomisk kris och riskerar att helt stanna upp. Enligt Lokaltidningen Mitti har förhandlingarna mellan Region Stockholm, regeringen och berörda kommuner havererat, vilket gör att bygget hotas av avbrott om ingen ny uppgörelse nås innan årsskiftet.

I juni beslutade regionfullmäktige att tillfälligt fortsätta betala ut pengar till projektet under hösten, trots att förhandlingarna om finansieringen dragit ut på tiden. Men beslutet var villkorat av att förhandlingarna fortgick – något som nu inte längre sker.

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons menar att det därmed inte längre finns någon giltig grund för utbetalningarna och att avtalen riskerar att sägas upp om inget nytt avtal sluts i tid.

Låst konflikt om Östlig förbindelse

Bakgrunden till krisen är en tvist om motorvägs- och spårtunneln Östlig förbindelse mellan Nacka och Ropsten. Regeringen vill ha en avsiktsförklaring som stödjer fortsatt planering av projektet, men Region Stockholm och Stockholms stad har motsatt sig detta.

Enligt lokaltidningen Mitti var staten beredd att stå för en betydande del av de cirka fyra miljarder kronor som saknas för att färdigställa tunnelbanelinjerna till Arenastaden, Barkarby och Nacka. Men regeringen har vägrat skriva under avtalet utan ett tydligt ställningstagande om Östlig förbindelse, något som två partier motsätter sig. 

Kristoffer Tamsons menar att regionen försatt sig i en ”rävsax” och varnar för att projektet kan tvingas pausas, vilket kan leda till miljardfördyringar, särskilt för Barkarbysträckan.

Risk för miljardförluster

Trafikregionrådet Anton Fendert framhåller att konsekvenserna av ett avbrott skulle bli stora. Bara för Barkarby handlar det om över 1,5 miljarder kronor i extra kostnader om bygget stoppas och sedan återupptas.

Regionen vill nu att regeringen återupptar förhandlingarna, men frågan om Östlig förbindelse blockerar fortsatt dialog. Samtidigt pågår diskussioner om finansieringen av Spårväg syd mellan Skärholmen och Flemingsberg. Den första etappen är klarlagd, men finansieringen för den fortsatta dragningen mot Älvsjö är fortfarande osäker.

Enligt Lokaltidningen Mitti finns det en bred enighet om kostnadsfördelningen för tunnelbanan och Spårväg syds första etapp, men utan en ny överenskommelse riskerar avtalen med entreprenörerna att brytas och byggarbetet avstanna helt.

Detta ingår i förhandlingarna:

Stockholmsförhandlingen: Tre nya tunnelbanelinjer till Barkarby, Arenastaden och Nacka-Söderort, kopplat till 77 900 bostäder. Kostnad: 31,8 miljarder kronor.

Sverigeförhandlingen: Tunnelbana Älvsjö–Fridhemsplan, Spårväg syd, Roslagsbanan till city, 30 cykelprojekt och 100 370 bostäder. Kostnad: 25 miljarder kronor.

Källa: Mitti, Region Stockholm, Trafikverket