Nya spår klara i Hökarängen

De gamla spåren läggs på plats igen. Bild: Region Stockholm
De gamla spåren läggs på plats igen. Bild: Region Stockholm

Efter sju veckors intensiva arbeten med borrning, sprängning och spårbyggen är tunnelbanetrafiken mellan Hökarängen och Farsta tillbaka i normal drift. Arbetena har ingått i den pågående utbyggnaden av tunnelbanan och har krävt minutiös planering och dygnet-runt-arbete.

I juni påbörjades arbetet med att bygga nya spår och växlar i spårområdet söder om Hökarängens tunnelbanestation. 

Under sommaravstängningen byggdes det spår som tidigare tagits bort för nedfarten till Högdalsdepån tillbaka. Samtidigt installerades de nya växlar som ska leda ner tågen i den framtida tunneln.

– Arbetena har gått bra. Vi var väl förberedda och hann med allt som behövdes för att tågen ska rulla på två spår hela vägen mellan Hökarängen och Farsta igen, säger Camilla Fastén, projektledare Hus & BEST för utbyggd depå i Högdalen.

Nytt spår med ny berg- och betongvägg och en ny spaljé. Bild: Region Stockholm

Långsiktig plan

Mellan Hökarängen och Högdalsdepån byggs en ny tunnel som ska ge depån tillgång till tåg från både Farstagrenen på Gröna linjen och Hagsätragrenen, vilken i framtiden blir en del av Blå linjen. Samtidigt byggs tunnelbanedepån i Högdalen ut med nya uppställningshallar, en ny tvätthall och en ny saneringshall, så att depån kan ta emot fler tåg när Stockholms tunnelbana växer.

Högdalsdepån byggs ut

I Högdalsdepån pågår arbetet med att uppföra nya byggnader, lägga spår och färdigställa den tekniska utrustning som krävs i en depå. För dig som bor, arbetar eller vistas i området kan arbetet märkas genom ljud från borrning och sprängning, ökade transporter och tillfälliga trafikavstängningar. Utbyggnaden av depån beräknas vara klar 2026.

Så här skulle tunnelentrén kunna se ut när arbetet med utbyggd depå i Högdalen är avslutat och arbetstunneln blivit en servicetunnel. Visionsbild: Region Stockholm/WSP/Lundell Arkitekter.

Källa: Region Stockholm