Rekord, fler sjölinjer och ökad järnvägsandel i Göteborgs hamn

Göteborgs containerterminal växer med nya sjölinjer och rekord i gods- och järnvägsvolymer. Foto: APM Terminals Gothenburg
Göteborgs containerterminal växer med nya sjölinjer och rekord i gods- och järnvägsvolymer. Foto: APM Terminals Gothenburg

Den 16 juli startade rederiet CMA CGM kortsjölinjen Scandinavia West Coast Express (SWX) mellan Göteborg och Baltikum. Rutten omfattar Göteborg – Århus – Klaipėda – Gdansk – Göteborg, med två till fyra dagars transporttid mellan Skandinavien och Baltikum.

”Den nya linjen skapar en snabb, tillförlitlig och hållbar länk mellan Skandinavien och de nedre Baltiska marknaderna – och öppnar samtidigt dörren till smidigare integration med CMA CGM:s globala nätverk,” säger Mikael Gutman, VD för APM Terminals Nordic.

Direktförbindelse till Asien återupptas

För att avlasta storhamnar i Europa och effektivisera transportflöden har Maersk och Hapag-Lloyd beslutat att förlänga Asien-Europarutten AE5 till att inkludera Göteborg. Från och med vecka 36 anlöper linjen terminalen varje vecka med destination Qingdao i Kina via Rotterdam.

”Vi är väldigt glada över att välkomna den uppskattade AE5-tjänsten. Den bidrar till ett starkt erbjudande för den svenska industrin och vårt gemensamma fokus på pålitliga logistiklösningar,” säger Mikael Gutman.

Rekordmånad och ökad järnvägsandel

Juli blev den mest godsintensiva månaden i terminalens historia med 47 805 hanterade containrar. Under årets första sex månader ökade importvolymerna med 8,5 procent jämfört med samma period 2024. Import via järnväg steg samtidigt med 14,6 procent.

”Den starka tillväxten på järnväg är särskilt positiv – det är ett steg mot mer hållbara logistikkedjor. För att säkra omställningen långsiktigt krävs dock fortsatta nationella satsningar på en modern och kapacitetsstark järnvägsinfrastruktur,” avslutar han.

Källa: APM Terminals Gothenburg