Ny sjökabel mellan Sverige och Finland ska fyrdubbla kapaciteten

Sjökabel Sverige- Finland. Illustration: GlobalConnect
Sjökabel Sverige- Finland. Illustration: GlobalConnect

En ny sjökabel mellan Sverige och Finland via Åland är under uppbyggnad och ska stå klar i slutet av 2026. Projektet, som omfattar totalt cirka 500 kilometer ny fiber, genomförs av GlobalConnect till en kostnad av 14 miljoner euro. Den nya förbindelsen ska fyrdubbla kapaciteten jämfört med dagens lösning och stärka regionens digitala robusthet.

Förbättrad redundans i Östersjöområdet
Bakgrunden till satsningen är en ökande efterfrågan på säker fiberinfrastruktur till följd av den snabba etableringen av datacenter och AI-kluster i Norden. Samtidigt har säkerhetsläget i Östersjöregionen och tidigare incidenter med skadade sjökablar visat på behovet av ökad redundans.

– Att skapa fler förbindelser in och ut ur Norden handlar inte bara om att transportera mer data – det är avgörande för redundansen. Det minskar risken för driftstörningar och avsiktlig skadegörelse, och säkerställer att datatrafiken fortsätter flöda även om en rutt går ner, säger Pär Jansson, Senior Vice President på GlobalConnect Carrier. 

Enligt honom ska den nya infrastrukturen bidra till att möta den snabbt ökande efterfrågan och samtidigt stärka Nordens ställning som ett globalt datacenterkluster.

Ny sjökabel och omfattande uppgraderingar på land
Projektet omfattar en ny cirka 150 kilometer lång sjökabel samt uppgradering av cirka 365 kilometer befintlig markfiber. På land sker förbättringarna längs sträckorna Helsingfors–Åbo, Åland samt Stockholm–Gävle. Det ska öka kapaciteten och förbättra möjligheterna att hantera större mängder datatrafik.

– Projekten bidrar också med ett tydligt värde lokalt, säger Pär Jansson. Längs kabelsträckningen vill vi ansluta så många som möjligt: hushåll, företag och samhällsaktörer som sjukhus. Det gör vi för att möjliggöra snabbare digitala tjänster, främja lokal utveckling och skapa bättre förutsättningar för nyetableringar.

Etapper i sjökabelprojektet
Arbetet med att förlägga kabeln sker stegvis. Under första halvåret 2025 genomförs marina undersökningar i Östersjön för att identifiera optimal rutt, minimera påverkan på havsbotten och lokalisera hinder som klippor, undervattensströmmar eller arkeologiska fynd. Tillståndsprocessen pågår parallellt.

Under andra halvåret 2025 moderniseras landinfrastrukturen. Det innebär bland annat att kanalisationer byts ut och nya kablar installeras. År 2026 inleds strandborrning vid landningspunkter i Sverige, Åland och Åbo för att ansluta den marina delen till marknätet.

Själva kabelutläggningen sker med specialfartyg som placerar ut upp till 500 meter kabel i timmen. Därefter byggs två förstärkningsstationer för att dirigera och förstärka signalerna. Driftsättningen av den färdiga kabeln planeras till slutet av 2026.

Fyra gånger högre kapacitet än i dag
Den nya sjökabeln ska enligt uppgifter ge en kapacitetsökning på omkring 400 procent jämfört med den nuvarande förbindelsen mellan Sverige och Finland. Projektet är en del av en långsiktig strategi för att framtidssäkra den nordiska fibern med över 3000 kilometer ny fiber.

Totalt omfattar projektet cirka 500 kilometer:

  • Sjökabel: cirka 150 km
  • Markfiber: cirka 365 km
  • Nya nätverksrutter: Helsingfors–Åbo, Åbo–Stockholm (sjökabel), Stockholm–Gävle