Över 400 synpunkter lämnades in under granskningsperioden för Gula linjens järnvägsplan, som avslutades nyligen. En klar majoritet av synpunkterna gäller placeringen av en teknikbyggnad på Långholmen. Det handlar om sista steget i den formella planprocessen för den nya tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö, som väntas få över 75 000 resenärer per vinterdag år 2050.
Långholmen dominerar granskningsyttranden
Totalt kom cirka 420 synpunkter in – varav 360 berör den teknikbyggnad som planeras på Långholmen. Tunnelbanan kräver inte bara spår och stationer utan även teknisk infrastruktur, vilket väckt oro bland båtklubbsmedlemmar på platsen.
– Tyvärr har det spridits en del överdrifter och det finns en oro hos många klubbmedlemmar för att byggnaden ska förstöra klubbens verksamhet. Det ser vi i de synpunkter som kommit in och det är synd, eftersom det inte stämmer, säger Kajsa Nilsson, ansvarig för planeringen av Gula linjen.
Byggnaden ska uppta cirka fem procent av båtklubbens nuvarande vinteryta efter färdigställande, och 20 procent under den ett- till tvååriga byggtiden som kan inledas tidigast 2030. Klubblokaler och verkstäder påverkas inte.
– Vi planerar för att vi ska klara av bygget under en vintersäsong, i värsta fall två, säger Kajsa Nilsson.
Samarbete om alternativa ytor
Stockholms stad och Region Stockholm har samarbetat i planeringen av linjen och har även haft möten med båtklubben.
– När det gäller båtklubben arbetar vi tillsammans för att försöka hitta andra uppställningsytor åt de båtar som inte ryms den vinter det byggs på platsen, säger Jens Löfgren, samordnare för Stockholms stads tunnelbanefrågor.
– Nu är vårt fokus att planera byggtiden så att påverkan på de olika verksamheterna blir så liten som möjligt. Där vill vi gärna tillsammans med Stockholms stad som äger marken ha en öppen, ärlig och konstruktiv dialog med båtklubben. Klubben är viktig för platsen och en del av kulturmiljön, säger Kajsa Nilsson.
– Allt som byggs mitt i staden påverkar omgivningen, det går inte att undvika. Det är många perspektiv som behöver vägas samman och ambitionen är att, i samverkan, skapa så bra lösningar som möjligt, säger Jens Löfgren.
Planen går vidare till beslut
Stadsmuseet har gjort en bedömning och anser att platsen är lämplig. De inkomna synpunkterna ska nu granskas och en slutlig version av järnvägsplanen färdigställas under hösten.
– Under granskningen visar vi upp vad vi har kommit fram till att vi vill bygga, efter alla synpunkter, utredningar och undersökningar som vi gjort under planeringstiden. Det kommer att ta oss ett par månader att gå igenom granskningssynpunkter och färdigställa vår järnvägsplan, säger Kajsa Nilsson.
Efter genomgången ska planen först tillstyrkas av länsstyrelsen, och sedan fastställas av Trafikverket.
Ny tunnelbana till Älvsjö
Den nya Gula linjen ska gå mellan Fridhemsplan och Älvsjö, med byggstart 2025 och beräknad byggtid på cirka nio år. Syftet är att skapa nya bytespunkter, avlasta befintlig kollektivtrafik och möjliggöra bostadsutbyggnad i södra Stockholm.
Källa: Region Stockholm