Med öppnandet av motorvägssträckan mellan Kånna och Toftanäs är hela E4 mellan Gävle och Helsingborg nu mötesseparerad. Den tidigare olycksdrabbade vägsträckan har byggts om med högre kapacitet, 120 km/h som hastighetsgräns och förändringar som ska minska risken för störningar.
E4 är en av Sveriges mest trafikerade vägar med betydelse för både regional och internationell transport. Den nya motorvägen genom Ljungby förväntas bidra till jämnare trafikflöde och färre omledningar genom Ljungby och Lagan vid driftstörningar.
– E4 är avgörande för Sveriges och Europas transporter. Den binder samman våra största noder och möjliggör effektiv växling mellan väg, järnväg och sjöfart. Det här stärker hela transportsystemet – både nationellt och internationellt, säger Anna Wildt-Persson, regional direktör på Trafikverket i Södra regionen.
Kapacitetsökning och ändrad hastighet
Sträckan har cirka 14 000 fordon per dygn, varav omkring 30 procent är tung trafik. Mötesseparering och höjd hastighetsgräns är en del av ombyggnaden. Enligt Trafikverket är åtgärderna inriktade på att minska olycksrisker och förbättra framkomligheten.
Miljöskydd och faunapassager
Utbyggnaden omfattar även åtgärder med syfte att minska buller och skydda miljön. Det gäller bland annat viltstängsel, torrtrummor och faunapassager längs vägen.
– Vi har lagt stor vikt vid att säkerställa ett starkt vattenskydd. Motorvägen ger i sig ett bättre vattenskydd eftersom olycksrisken minskar, men vi har också gjort omfattande åtgärder, bland annat diken och dammar som filtrerar och renar vägdagvatten, och kan stänga in föroreningar i väntan på sanering. Lösningarna ger ett långsiktigt skydd för både miljön och dricksvattenförsörjningen, säger Anna Karlsson, projektledare på Trafikverket.