Ministern lovade en ljusnande framtid på rekordstor mässa för väginfrastruktur
Elmia På Väg:s upplaga 2025 kunde notera fler utställare och fler besökare än någonsin tidigare. Mässan arrangerades i samarbete mellan Elmia och branschföreningarna SBSV, Sveriges Branschförening för Säkrare Vägarbetsplatser, SVBRF, Svenska Väg- och Broräckesföreningen, SVMF, Skandinaviska Vägmarkeringsföreningen samt S.A.K., Säkerhet vid arbete på kommunala gator. Foto: Anders Carlsson
Infrastrukturminister Andreas Carlson inledde väginfrastrukturmässan Elmia På Väg med stora löften om hur stärkt finansiering ska lyfta det nedgångna svenska vägnätet från förfall.
Han framhöll att vägunderhållspotten ökar med 50 procent vilket ger 115 miljarder kronor mer till vägunderhåll.
– Vi kan därigenom utradera hela underhållsskulden på en planperiod, alltså en tolvårsperiod. Det kommer bli en högkonjunktur i underhållsbranschen i alla fall vad vi kan se de kommande tolv åren, sa Andreas Carlson.
Elmia På väg har vuxit rejält sedan starten och årets upplaga samlade 71 utställare och 1492 besökare. Ökningen kan delvis förklaras av att mässan breddats från att tidigare bara ha fokuserat på vägsäkerhet till att nu också ta upp frågor om vägunderhåll och anläggning av väg. Både bland utställare och i scenprogrammen uppmärksammades hur vägsäkerhet och vägunderhåll kan effektiviseras med hjälp av avancerade teknologier. Sensorer, IoT, AI och automation öppnar för nya möjligheter genom uppkopplade fordon, intelligenta vägräcken och AI-styrda väginspektioner.
Anders Carlsson text och foto.
Infrastrukturminister Andreas Carlson och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana svarade på frågor från branschföreträdarnaToni Ogemark, Skandinaviska vägmarkeringsföreningen, SVMF, Jonas Skyllberg, Svenska väg och broräckesföreningen, SVBRF, och Christer Andersson Sveriges Branschförening för Säkrare Vägarbetsplatser, SBSV.OBS: FOTO: ElmiaKlemens Klemar från Delta Bloc berättade hur det genom användning av ”intelligenta vägräcken” med distribuerad akustisk avkänning (DAS) är möjligt att kontinuerligt övervaka viktiga parametrar för fordon längs en vägsträcka, såsom antal, hastighet, acceleration, inbromsning, vikt och typ av fordon samt färdriktning. Sveriges första elektriska Volvo TMA-bil med en räckvidd på cirka 30 mil visades upp på Elmia På Väg. Underhåll och stödladdning kan ske via solceller. Bilen kör åt Björn Wallin Transport AB och visades upp av Vicky Teknik AB.Blinkfyrar visade upp ett farthinder kallat ”Z-Snigeln” En rödfärgad upphöjning gör att det smäller till i fordon som kör över hindret och får dem mer medvetna om att de ska sänka farten. Man visade också upp två nya hastighetspåminnare. Farshid Vahdat berättade om produkterna.Deltabloc visade upp ett kombinerat system bestående av ett vägräcke och en bullerskärm som kan nå en höjd på 6 meter.– I många städer med störande buller och med bebyggelse nära vägarna finns inte plats för att sätta upp ett traditionellt räcke och en bullerskärm eller en vall. Då blir en sån här produkt väldigt bra eftersom den är platseffektiv. Den kräver inget fundament utan har en fristående konstruktion, sa Niklas Zellner.Nordic Road Safety är specialister på att utveckla innovativa vägsäkerhetslösningar. Johan Kruse visade bland annat upp företagets nyutvecklades mitträcke ”Nordic M H1 QO”, där QO står för Quick opening.– Om det skulle ske en olycka till exempel och man behöver öppna räcket väldigt snabbt. Då kan du snabbt dra ner en spärr och lyfta en hel sektion. Det hade kunnat vara aktuellt vid stora snöoväder som nyligen på väg E22, sa Johan Kruse.Plast & Plåt Vägmärken AB, PPV, har ändasedan starten 1966 egentillverkat slitstarka vägmärken med tillbehör i företagets fabrikslokaler i Kållered utanför Göteborg. PPV erbjuder sina kunder idé, original och produktion av både vanliga och ovanliga skyltar och vägmärken i plast eller plåt för kommersiell exponering eller säkerhet. Mattias Bengtsson visade upp delar av företagets sortiment.Reflexis visade upp sina reflekterande trafiksiluetter i form av ett ”förskolebarn”. De placeras ut för att skapa en tryggare miljö vid exempelvis övergångsställen eller mötesområden mellan bilar, cyklister och gående, där det ofta körs för fort.– I mörker sticker det verkligen ut och syns skarpt på upp till 150 meters avstånd, berättade Anton Agrest.Reflexis erbjuder produkter som förbättrar trafiksäkerheten vid övergångsställen och mötesområden genom att öka synligheten och minska olycksrisken, särskilt i mörker. Saferoad är en ledande tillverkare och distributör av trafiksäkerhetsprodukter i Sverige. På Elmia På Väg visade man bland annat upp en nyutvecklad katastroföppning för mitträcken.– MSB och Trafikverket har ju börjat efterfråga lösningar efter kaosen runt snöovädren som har varit. Med vår lösning går det lätt går att öppna upp räckena. Det är snabböppningar med sprintar som du bara rycker upp. Så du kan med handkraft plocka ner räcket, berättade Ulf Sköld.Vicky Teknik visade bland annat upp ny mjukvara som gör att man kan vara uppkopplad mot skyltar kan läsa av data från både trafik och från skylten. Ett demolerat TMA-skydd hade bästa plats i montern.– Det har blivit påkört av en timmerbil som körde i 85 kilometer i timmen. De här skydden är framtagna för att stoppa en personbil som äger 2000 kilogram och kommer i 100 blås. Tanken är att om du sitter bältad i påkörande fordon så kan du kliva ur oskadd.Men det blir förstås en ganska chockartad resa från 100 till 0 på ungefär 2,5 meter. Vi byter ut 25-30 sådana här per år som har blivit påkörda. Och vi brukar säga: 25 påkörda TMA-skydd innebär potentiellt 25, kanske 50 liv som är räddade, saMikael Carlsson.Finländska Vaisala har utvecklat ett system som med hjälp av AI lokaliserar och analyserar vägskador som sprickor och potthål och hur allvarliga skadorna är.– I stället för att köra runt med två personer i en bil och manuellt skriva ner alla potthål och sprickor och ta upp alla trafikskyltar och analysera vägmarkeringarna kan man i stället låta AI sköta jobbet. Det enda som behövs är att man lägger en mobiltelefon på vindrutan och laddar ner en app och trycker på play och sen är det bara att köra. Poängen är att man kan få mer data samlade under kortare tid. På det här sättet kan man sänka reparationskostnaderna men man frigör också väldigt mycket resurser, berättade Lucas Sahlgren.Klimator är ett företag som grundats av disputerade forskare på Göteborgs universitet. Klimator fokuserar på vägklimatologi och att förutspå halka. – Det innebär att vi är väldigt bra på att förutse vad som vädret gör med det som sker på vägen. Vi gör bland annat prognoser och har ett beslutsstödsystem för de som saltar och plogar – alltså de som tar beslut om vad de ska göra, berättade Eric Zachrisson.Klimator var även arrangör av Elmia På Vägs vinterkonferens.Sigma Technology visade upp flera innovationsprojekt på Elmia På Väg. Det ena är gjort i samarbete med Svevia. Med hjälp av olika typer av sensorer, kameror och radar kan man mäta hastighet och inkommande trafik samt detektera köer och detektera människor och fordon som är i den så kallade buffertzonen, det vill säga i ett farligt område framför en TMA-bil. Man har också hjälp av en GPS vilket gör att man vet var lastbilen befinner sig. Informationen kopplas ihop och med hjälp av den kan man i realtid larma de som jobbar på plats om farliga förhållanden. Man samlar också information och statistik för att få koll på var det finns farliga områden för att kunna fatta beslut om folk börjar köra för fort förbi arbetsplatsen. Danilo Chinchilla berättade om projektet, som är finansierat av Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF.
Växelproblem, kontaktledningsfel, rälsbrott och tågförseningar. Anslagshöjningsförslagen i Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen räcker inte för att...