Innovativ trafikbuffert ger kraftigt förkortad stoppsträcka

Kasper Österdahl, ingenjör på Safe at Site, presenterade ProGuard Zone Stop vid en föreläsning om ProGuard Zone Stop på väginfrastrukturmässan Elmia På Väg.
FOTO: Anders Carlsson
Kasper Österdahl, ingenjör på Safe at Site, presenterade ProGuard Zone Stop vid en föreläsning om ProGuard Zone Stop på väginfrastrukturmässan Elmia På Väg. FOTO: Anders Carlsson

Trafikbufferter består ofta av röda och gulmålade däckstaplar som ställs upp mot trafiken. Men på vägmässan Elmia På Väg presenterade Jämtlandsföretaget Safe At Site en unik patentsökt trafikbuffert.

– Den ger en kort stoppsträcka – mycket kortare än konkurrenterna, och framförallt är den väldigt användarvänlig, berättar Kasper Österdahl, ingenjör på Safe at Site, som presenterade den innovativa nyheten.

Jämtlandsföretaget Safe at Site uttalade mål är att ”utveckla smarta produkter, lösningar och tjänster som enkelt säkrar bygg- och vägarbetsplatser och effektivt låter alla som befinner sig på plats arbeta tryggt.” En sådan innovativ lösning är den nya trafikbufferten ProGuard ZoneStop. Det är ett tvärgående energiupptagande skydd vilket innebär att det ställs upp mot trafiken, till skillnad från längsgående barriärer som ställs upp längs med trafiken. Bufferten visades för första gången för en publik på Elmia På Väg.

– Vi ville ta fram en helt ny produkt som inte består av däck som kan stoppa ett fordon så effektivt och säkert som möjligt. Och vi ville skapa en helt ny konstruktion och design. Vi vill helt enkelt göra en reform på trafikbuffertar, säger Kasper Österdahl, och fortsätter:

– Anledningen till att vi valde att göra just en trafikbuffert är att dagens produkter har en lång stoppsträcka som ligger ganska nära gränsvärdet på 35 meter vid en 70 km krock. Och i trånga trafikmiljöer så saknas väldigt ofta utrymme för en hel buffertzon.

ProGuard ZoneStop har olika krockzoner för att få en en effektiv men ändå mjuk energiupptagning. Den sker genom att två rör deformeras. Bufferten har en främre betongvikt som kan flytta sig över basen, samt en bakre betongvikt som utgör buffertens stora vikt. Energiupptagningen sker genom att det finns utskurna trianglar ur rören, och en genomgående bult som skär av avståndet/stålet mellan varje triangel.

ProGuard Zone Stop som väckte stort intresse på vägsäkerhetsmässan Elmia På Väg är ett tvärgående energiupptagande skydd vilket innebär att det ställs upp den mot trafiken, till skillnad från längsgående barriärer som ställs upp längs med trafiken.FOTO: Safe At Site

VVMB351 står för Vägverkets metodbeskrivning 351. Den beskriver hur tvärgående skydd ska krocktestas, klassificeras och dokumenteras fördelat på två klasser: 2000/70 och 2000/100. 

2000 står för vikten testfordonet medan 70 respektive 100 är påkörningshastigheten i kilometer i timmen. 

En produkt som är godkänd enligt 2000/70, får användas på vägar med upp till och med 80 kilometer i timmen som hastighetsgräns. Är den i stället godkänd enligt 2000/100, får den i praktiken användas på alla vägar. 

– Proguard ZoneStop har en godkänd simulering i kapacitetsklass 2070. I simuleringen hade vi en stoppsträcka på 15 meter, där kravet är 35 meter. Så vi uppnådde en halvering av kravet, säger Kasper Österdahl.

Även skaderisken mäts vilket sker med två olika parametrar: ASI, en sammanvägning av fordonsaccelerationerna vid test, och THIV, den teoretiska hastighetsskillnaden mellan fordonet och en fiktiv passagerare i bilen

För ett godkänt test så krävs det att man håller sig inom mätvärdenas gränsvärde.

Utöver det måste man få fordonet som krockar med bufferten att stanna inom en viss sträcka.

– Om man testar i 70 km i timmen, då har man en stoppgräns på 35 meter, säger Kasper Österdahl.

Buffertzoner i trafiken är ämnade för den rörelse som trafikbufferten behöver ha när ett fordon krockar in i den. Zonen ska vara helt fri från människor eller föremål. Vid en eventuell krock måste den kunna röra sig. Storleken på buffertzonen bestäms av en formel. – Man dividerar hastigheten i kilometer i timmen genom två och har lagt på en säkerhetsmarginal på 10 meter. Så om den ordinarie hastigheten på vägen är 80 kilometer i timmen så behöver buffertzonen vara 40 plus 10 det vill säga 50 meter, säger Kasper Österdahl.

Trafikbufferter består ofta av röda och gulmålade däckstaplar som ställs upp mot trafiken. FOTO: Malmö stad

ProGuard ZoneStop har en designerad stöldskyddad plats för batteriet. Genom att placera batteriet på sidan av bufferten  slipper man stå i buffertzonen när man gör batteriunderhåll eller byter batteri.

ProGuard Zone Stops skyddstativ är integrerat och fällbart. Tanken är att en person enkelt ska kunna fälla upp ner det. Genom att fälla stativet går det 

stapla flera bufferter på varandra.

Lyftoket är centrerat över trafikbuffertens tyngdpunkt. och möjliggör lyft med lyftsax, gafflar, kätting, sling eller gripklo. Det finns också holkar på baksidan för att kunna lyfta bufferten med hjullastare. 

Alla delar är utbytbara vilket ska göra den helt renoverbar och maximera dess livslängd. Därefter kan stål och betong separeras för hållbar återvinning.

– En viktig del i det här är att man, till skillnad från en däckbuffert, enkelt kan se om produkten har blivit utsatt för ett krockvåld.

 

Av redaktionen