Coventrys ambitiösa satsning på ett nytt, kostnadseffektivt spårtrafiksystem – Coventry Very Light Rail (CVLR) – har nu gått in i en ny fas. Med stöd från forskare vid Coventry University undersöks nu hur stadens invånare reagerar på det nya transportslaget. Universitetets forskningscentrum för framtidens transporter och städer ansvarar för att samla in och analysera synpunkter från dem som provåker systemets första teststräcka.
Det handlar om ett 220 meter långt spår som lagts i centrala Coventry – det första i sitt slag i en aktiv stadsmiljö. Systemet är utformat för att vara både snabbare och billigare att bygga än traditionella spårvägslösningar. Projektet leds av Coventrys stadsfullmäktige och finansieras av Storbritanniens transportdepartement via West Midlands Combined Authority.
Målet är att skapa ett modernt och miljövänligt kollektivtrafiksystem som kan komplettera befintliga busslinjer och på sikt även spridas till andra städer i Storbritannien och internationellt.
Testkörning med batteridrivna fordon
De specialutvecklade fordonen som körs på CVLR-spåret drivs med batteri och har ett unikt styrsystem. Tack vare denna teknik kan vagnarna ta snävare kurvor och färdas på grundare spår än traditionella spårvagnar. Det minskar behovet av att flytta ledningar och annan infrastruktur under jord, vilket i sin tur förenklar och förbilligar utbyggnaden.
Drygt 2 000 personer har anmält sig för att provåka testrutten. Det är dessa resenärer som Coventry University nu intervjuar och observerar för att bättre förstå hur systemet upplevs. Deras synpunkter kommer att sammanställas i en rapport med rekommendationer inför kommande faser av projektet.
Coventrys lätt räls-projekt testas i stadsmiljö
– Vi är ett internationellt erkänt centrum för utveckling av människocentrerade transportlösningar, oavsett om det handlar om mycket lätt räls eller flygande taxibilar. Det är spännande att få spela en ledande roll i att forma denna framtida transportlösning i Coventry, säger professor Paul Herriotts vid universitetets forskningscentrum.
– Det är första gången ett sådant rälsbaserat system utvecklas för en stad av Coventrys storlek, och vi är mycket stolta över att vara en del av detta. Vårt forskningsarbete bygger på verkliga samhällsutmaningar och sker i nära samarbete med externa aktörer, vilket inte bara gynnar dem utan också stärker vår undervisning och förbereder våra studenter för arbetslivet, fortsätter han.
Kan bana väg för andra städer
Om försöken faller väl ut kan tekniken införas i andra mellanstora städer som behöver en effektiv, men mindre kostsam, lösning för spårbunden kollektivtrafik.
Att teststräckan nu används i verklig stadsmiljö är ett viktigt steg i utvecklingen. Det ger både invånare och beslutsfattare möjlighet att se hur systemet fungerar i praktiken – och att utvärdera om det är ett realistiskt alternativ för framtida utbyggnad.
Genom att kombinera teknisk innovation med användarperspektiv hoppas projektet skapa en ny typ av kollektivtrafik som kan bidra till hållbar stadsutveckling, både i Storbritannien och på andra håll i världen.
Källa: Coventry University