Sista etappen inledd – Rååbanan rustas för framtiden

Karta över sträckan där arbetet på Rååbanan genomförs. Bild: Trafikverket
Karta över sträckan där arbetet på Rååbanan genomförs. Bild: Trafikverket

Trafikverket genomför nu den tredje och sista etappen i moderniseringen av Rååbanan. Arbetet omfattar ballastrening och signalåtgärder mellan Helsingborg och Teckomatorp. Syftet är att korta restiderna, öka tågens tillförlitlighet och minska risken för störningar.

Ballastrening och signalåtgärder
Ballastreningen sker på sträckan mellan Helsingborgs godsbangård och Teckomatorp, cirka 30 kilometer. Under arbetet kan inga tåg trafikera sträckan under fyra veckor.

Parallellt installeras en ny mellanblockssignal mellan Billeberga och Teckomatorp. Detta är en förutsättning för den planerade hastighetshöjningen.

Entreprenören Peab utför nattarbete under jämna veckor fram till vecka 23. Dessa arbeten påverkar inte tågtrafiken dagtid.

Tidigare åtgärder
Rååbanan har rustats i tre etapper. I tidigare skeden har följande arbeten genomförts:

  • Spår- och växelbyten längs 30 kilometer
  • Renovering av samtliga 13 plankorsningar
  • Byte av cirka 40 000 meter kontaktledning
  • Över 500 kontaktledningsstolpar och fundament har ersatts
  • Underhåll av sex broar

Planerad avstängning 2025 och 2026
Förberedande arbeten pågår inför en totalavstängning i juni 2025. Ytterligare en totalavstängning planeras till 2026 med systeminkoppling i december samma år.

Källa: Trafikverket