Extern granskning visar allvarliga brister i Norra Kistagrenen

Utsikt över Kista Galleria och Kista Science Park vid Kista tunnelbanestation i Stockholm Foto: ThePowerCouple/Unsplash
Utsikt över Kista Galleria och Kista Science Park vid Kista tunnelbanestation i Stockholm Foto: ThePowerCouple/Unsplash

En extern granskning av Tvärbanan Norra Kistagrenen i norra Stockholm visar allvarliga brister i styrning, uppföljning och riskhantering sedan projektstarten 2016. Förseningar, kraftiga kostnadsökningar och otillräckliga kontrollrutiner lyfts fram i rapporten, som Region Stockholm beställt. Rekommendationerna behandlas den 17 juni.

Region Stockholms program Tvärbanan Norra Kistagrenen har sedan starten 2016 präglats av bristfällig styrning, otillräcklig kontroll och svag riskhantering. Det framgår av en extern granskning som Regionstyrelsen beställde i november 2024 och som nu är klar.

Projektet är försenat och har hittills blivit 3,2 miljarder kronor dyrare än vad som beräknades 2016. Ett pågående analysarbete ska ligga till grund för kommande beslut om trafikstart.

Granskningen visar att projektet redan från början led av svaga besluts- och budgetunderlag, låg kontroll och problem kopplade till totalentreprenaden. Även pandemin och kriget i Ukraina har påverkat. Förseningarna ledde till att arbetet avstannade och att underentreprenörer inte fick betalt.

Hösten 2024 avslöjades att trafikförvaltningen brutit mot policy genom att utfärda betalningsgarantier till underleverantörer. Regionstyrelsen uppdrog därför åt KPMG att göra en oberoende granskning av hela investeringsprojektet från starten 2016.

Granskningen omfattar bland annat beslut om tilläggsavtal, betalningsgarantier, hävda avtal och arbetet efteråt. Syftet har varit att identifiera brister i projektet men också att dra lärdomar inför framtida investeringar i Region Stockholm.

Flera grundläggande brister

KPMG:s rapport pekar ut flera avgörande felbedömningar. Redan 2016 fanns otillräckligt beslutsunderlag, bristande kunskap om projektets komplexitet och en felaktigt dimensionerad riskreserv. Det bidrog till att budget och tidplan inte höll.

Upphandlingen av totalentreprenad visade sig svår att följa upp. Projektet har präglats av ändringar, tilläggsarbeten och felaktig riskvärdering. När samverkansmodellen ändrades minskade insynen ytterligare.

Intern kontroll har varit otillräcklig. Medarbetare har behövt hålla sig uppdaterade på egna initiativ, utan tillräckligt organisatoriskt stöd.

En särskilt kritisk punkt är att riskreserven i det ursprungliga beslutet inte anpassades till de risker som fanns. I juni 2024 fastställdes en ny riskreserv, som var helt förbrukad redan i december samma år.

KPMG:s rekommendationer

Trafikförvaltningen uppmanas att stärka intern kontroll och uppföljningsstruktur, införa tydliga riskhanteringsplaner, förbättra rapporteringens transparens och säkerställa kontinuerlig utbildning av medarbetare i gällande regler.

Vidare rekommenderas att Region Stockholm uppdaterar riktlinjer för riskreserver och investeringsbeslut. Det ska tydliggöras när avvikelser i kostnad eller tid ska rapporteras och om gränsvärden gäller på program- eller projektnivå.

Rapporten överlämnas till regionstyrelsen den 17 juni. Vid godkännande går rekommendationerna vidare till trafikförvaltningen för fortsatt implementering.

Källa: Region Stockholm