Nu är det klart - Linköpings nya station placeras i markläge

Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas och leda fram till Linköpings nya centralstation. Det är långt ifrån klart hur det kommer att se ut, men här visas hur S:t Larsgatan skulle kunna se ut precis innan det södra stationstorget. Till vänster leder stråket fram till huvudentrén och till höger fortsätter stråket norrut över den nya järnvägen. Linköpings innerstad kommer på sikt att växa fram till den nya stationen och vidare norrut. Längst till vänster syns det gamla lokstallet och längre bort sticker Tornet upp. Bild: Linköpings kommun
Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas och leda fram till Linköpings nya centralstation. Det är långt ifrån klart hur det kommer att se ut, men här visas hur S:t Larsgatan skulle kunna se ut precis innan det södra stationstorget. Till vänster leder stråket fram till huvudentrén och till höger fortsätter stråket norrut över den nya järnvägen. Linköpings innerstad kommer på sikt att växa fram till den nya stationen och vidare norrut. Längst till vänster syns det gamla lokstallet och längre bort sticker Tornet upp. Bild: Linköpings kommun

Den framtida centralstationen i Linköping kommer att byggas i markläge, inte upphöjt på bro. Det avgörande beslutet väntas tas av kommunfullmäktige i juni. Lösningen innebär att kommunen slipper medfinansiera bygget med flera miljarder, och samtidigt skapas bättre förutsättningar för stadsutveckling i det nya stationsområdet.

Linköpings framtida centralstation, som planeras vara klar till 2035, kommer att byggas på marken. Det formella beslutet om stationsläget tas av kommunfullmäktige i den senare delen av juni.

Att stationen placeras i markläge är en konsekvens av att kommunen avstår från att medfinansiera en upphöjd lösning, som skulle ha kostat cirka fem miljarder kronor. Summan motsvarar ungefär vad kommunen årligen lägger på hela grundskolan, gymnasiet och förskolan.

– Den här järnvägssatsningen gör vi för kommande generationer. När barnen som idag börjar skolan har nått universitetet kommer tågen gå snabbare och spåren vara nybyggda, säger Kristina Edlund, kommunstyrelsens ordförande.

Beslutet är en del av planeringen för Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Trafikverket ansvarar för järnvägen, medan kommunen planerar för en ny innerstad och stationsområde.

Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas till den nya centralstationen som ska byggas vid Tornet längs nuvarande Kallerstadsleden. Bilden visar hur man ser nuvarande innerstad från den nya stationen. Området är i dag verksamhetsmark och spårområde. Det är långt ifrån klart hur husen kommer se ut, hur höga de kommer att vara och ändamålen för husen, men ambitionen är att innerstadsbebyggelse ska prägla området fram till stationen. Bild: Linköpings kommun

Fokus på stadsutveckling
Med den nya stationen i markläge skapas möjligheter för en helt ny stadsdel. Kommunen ser området som i dag utgörs av industrier omvandlas till en del av innerstaden, med bostäder, kontor, hotell, gator, skolor och parker.

– Vi står inför den största stadsomvandlingen av innerstaden som någonsin gjorts. Det kommer att bli ett lyft för Linköping, säger Niklas Borg, kommunstyrelsens vice ordförande.

Enligt kommunen ska stationsbyggnaden placeras mellan fjärrbussterminalen vid nuvarande resecentrum och Tornet.

Gemensamt ansvar
Stationen byggs gemensamt av kommunen och Trafikverket, men Trafikverket har huvudansvar för järnvägen.

– Linköpings kommuns inriktning för den nya stationen är en viktig milstolpe för den fortsatta planeringen av Ostlänken, säger Peter Bernström, tf regiondirektör vid Trafikverket Sydöstra regionen.

Källa: Linköping kommun