Ett nytt kommunikationssystem för järnvägen ska införas i Sverige. Trafikverket byter ut det åldrade GSM-R mot FRMCS, ett system baserat på 5G-teknik. Med högre säkerhet och bättre tillförlitlighet är systemet ett steg mot ökad digitalisering och interoperabilitet inom den europeiska järnvägen. Den nationella utrullningen planeras mellan 2030 och 2032.
Ny teknik ersätter GSM-R
Det nuvarande mobila kommunikationssystemet för järnvägen bygger på 2G och närmar sig slutet av sin livslängd. Trafikverket inför därför Future Railway Mobile Communication System, FRMCS, i Sverige. Det nya systemet är modernt och baseras på 5G-standarder.
Säkerhet och digitalisering i fokus
FRMCS erbjuder högre säkerhet och ökad driftsäkerhet jämfört med GSM-R. Systemet beskrivs som flexibelt, effektivt och säkert. Det är en möjliggörare för digitalisering av järnvägen genom teknisk standardisering och harmonisering. Det är även en förutsättning för att säker järnvägstrafik ska kunna fortsätta i Sverige och Europa, samt en grund för interoperabilitet – ett sammanlänkat europeiskt järnvägssystem.
Internationellt samarbete
Trafikverket deltar i stor utsträckning i det internationella arbetet med att ta fram specifikationer och standarder för FRMCS. Syftet är att säkerställa interoperabilitet och effektiv kommunikation i det europeiska järnvägsnätet. Exempel på samverkansaktörer är Europes Rail, ETSI och UIC.
Plan för utrullning
Nationell utrullning av FRMCS i Sverige är planerad till perioden 2030–2032.
Källa: Trafikverket