Mässtunneln ska minska avloppsflöden och översvämningar

För att Stockholms stad ska kunna bygga fler bostäder runt Stockholmsmässan behövs det utvecklas ett avloppssystemet och byggas en ny avloppstunnel som kan avlasta det befintliga avloppssystemet. Tunneln minskar också risken för översvämningar vid kraftiga regn. Foto: Mikael Ullén
För att Stockholms stad ska kunna bygga fler bostäder runt Stockholmsmässan behövs det utvecklas ett avloppssystemet och byggas en ny avloppstunnel som kan avlasta det befintliga avloppssystemet. Tunneln minskar också risken för översvämningar vid kraftiga regn. Foto: Mikael Ullén

En ny avloppstunnel från Älvsjö till Liljeholmen byggs för att långsiktigt klara Stockholms ökade avloppsflöden. Mässtunneln, som ska avlasta befintliga ledningar, gör det möjligt att bygga fler bostäder i södra Stockholm och minskar risken för översvämningar vid kraftiga regn. 

Med sex anslutningspunkter till det ytliga nätet adresserar projektet flera kända flaskhalsar i VA-systemet.

En ny avloppstunnel byggs i södra Stockholm, från Stockholmsmässan i Älvsjö till Liljeholmen. Den så kallade Mässtunneln ska avlasta det befintliga avloppssystemet och minska risken för översvämningar vid intensiva regn.

Tunneln går genom Solberga, Västberga och Midsommarkransen och blir cirka 4 kilometer lång. Den ansluter i Liljeholmen till den tunnel som just nu byggs mellan Bromma och Henriksdal inom ramen för Stockholms framtida avloppsrening.

En arbetstunnel byggs vid Kontrollvägen i norra Solberga, varifrån man spränger och borrar åt två håll. Även från Nybohov/Aspudden drivs tunneln, och bergmassor transporteras då ut genom arbetstunneln vid Södertäljevägen/Hägerstensvägen.

Det ytliga avloppsledningsnätet ansluts till Mässtunneln vid följande sex anslutningspunkter: Mässvägen, Götalandsvägen, Juvelerarvägen, Elektravägen Mikrofonvägen och Bäckvägen. Karta: Stockholm Vatten och Avfall
Tunneln kallas Mässtunneln och förväntas bli klar 2030. Karta: Stockholm Vatten och Avfall
Byggetablering vid Kontrollvägen. Foto: Stockholm Vatten och Avfall

Minskar bräddning och översvämningar

Mässtunneln gör det möjligt att bygga fler bostäder i Älvsjö och samtidigt minska risken för bräddning, alltså utsläpp av orenat avloppsvatten. Med fler kraftiga regn till följd av klimatförändringar krävs ett mer robust ledningsnät. Den nya tunneln ska därför fungera som ett magasin där vattnet samlas innan det leds vidare till Henriksdals reningsverk.

Avlastar sex kritiska flaskhalsar

I området finns sex så kallade hydrauliska flaskhalsar där dagens ledningar snabbt blir överbelastade vid regn. Dessa finns vid Mässvägen, Götalandsvägen, Juvelerarvägen, Elektravägen, Mikrofonvägen och Bäckvägen. Mässtunneln byggs för att leda bort vattnet från dessa punkter och på så sätt minska behovet av bräddning.

Förbättrar situationen i Enskedefältet

En bräddpunkt vid Bägersta byväg i närheten av Enskedefältet har vid upprepade tillfällen blivit överbelastad vid kraftigt regn, bland annat till följd av flöden från Älvsjöområdet. När Mässtunneln tas i bruk kommer dessa flöden att ledas in i tunneln, vilket kan minska översvämningsrisken i Enskedefältet.

Tunneldrivning 2024-2028

I början av april 2024 påbörjades sprängarna för tunneln i Solberga. Först ska en arbetstunnel drivas fram under Solbergaskogen ner till avloppstunnelns nivå. Sedan sprängs en tunnel fram norrut mot Midsommarkransen och söderut mot Älvsjö.

Till och med februari 2025 drivs tunneln fram från Nybohov/Aspudden till Svandammsparken i Midsommarkransen. Därefter pausas sprängningarna i Midsommarkransen tills tunneln kommer söderifrån under 2027.

Källa: Stockholm Vatten och Avfall