Svenskt Ambulansflyg har tagit emot de två sista flygplanen av typen PC-24 i Sverige. Nu är det bråda dagar vid beredskapsbasen i Umeå att packa planen med allt från sprutpumpar, ventilatorer, övervakningsutrustning och medicinska artiklar för att de ska vara redo i samhällets tjänst.
– Att alla sex ambulansflygplan är på svensk mark är en milstolpe och en del i arbetet inför operativ start för södra Sverige, säger Anders Sylvan, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg.
Flygplanen är namngivna efter svenska fyrar utifrån dess historia att bidra till trygghet och vägledning i mörker. Vinga och Nidingen är fyrar längs den svenska Västkusten.
– Vinga och Nidingen har en given hemvist på Landvetter, men flygplanens placering kommer variera i förhållande till beredskap, uppdragens geografi och löpande service, säger Anders Sylvan.
Specialistsjuksköterskor hemmahörande i Skellefteå och Umeå Örnsköldsvik och Göteborghar förberett utrustningen som under ett par dagar fylls på i de nya ambulansflygplanens lådor och skåp.
– Allt ska vara uppmärkt och läggas på sin bestämda plats. Ordningen är identisk i samtliga sex ambulansflygplan och det får inte finnas minsta tveksamhet var man hittar det som behövs i en akut situation, berättar Sara Westling, Flight Nurse i Svenskt Ambulansflyg och IVA-sjuksköterska vid Skellefteå Lasarett, Region Västerbotten.
– Vi bygger ett system för hela Sverige, där jag som avdelningschef ansvarar för de flygande sjuksköterskorna vid beredskapsbasen på Landvetter och säkrar att utrustning där överensstämmer med baserna i Umeå och Arlanda, säger Per-Olof Ortgren, Flight Nurse, Svenskt Ambulansflyg och avdelningschef över flygande sjuksköterskor vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Västra Götalandsregionen.
Den 23e december tar Svenskt Ambulansflyg över hela Norrlandsuppdraget, det vill säga alla de ambulansflyguppdrag som beställs från de fyra nordligaste regionerna. Samtidigt inleds upptrappning för operativ start vid Landvetter och Arlanda under februari 2022.