I höst inleder Trafikverket vegetationsröjning längs järnvägen mellan Bollnäs och Edsbyn, i Gävleborgs län. Arbetet är det första steget i en utredning om möjligheten att återuppta trafik på sträckan utifrån totalförsvarets behov.
Banan har inte trafikerats sedan 2004 och har saknat underhåll i nästan tio år. Röjningen gör det möjligt att genomföra inspektioner av trummor och avvattning, samt inmätningar och siktmätningar vid plankorsningar.
– Banan har inte trafikerats sedan 2004 och inte underhållits på nästan tio år. Därför behöver vi genomföra röjning av vegetationen för att kunna komma vidare i vårt utredningsarbete, säger Helena Werre, tillförordnad regional direktör i Mellersta regionen.
Förutsättning för totalförsvar och ökad redundans
Järnvägssträckan mellan Bollnäs och Orsa är prioriterad för att skapa redundans och stärka transportförmågan i väst–östlig riktning. Röjningen sker på Trafikverkets mark upp till sju meter från spårmitt, och vid plankorsningar ut till fastighetsgränsen där det är möjligt för att möjliggöra siktanalyser.
– Förmågan att transportera i väst–östlig riktning är en viktig del av Sveriges totalförsvar, men också av stor vikt för Sveriges bidrag till Nato och Finlands skydd och försörjning i händelse av krigstransitering av personer och materiel från Norge, genom Sverige och till Finland och Baltstaterna, berättar Helena Werre.
Det finns i nuläget inget beslut eller finansiering för att rusta upp eller återuppta trafik på banan. Trafikverkets beslut omfattar endast vegetationsröjning och utredningsarbete.
Källa: Trafikveket