Maland- och Tunadalsspåret färdigt

Tunadalsspåret. Foto: Trafikverket
Tunadalsspåret. Foto: Trafikverket

Järnvägsprojektet i Sundsvall som omfattat nybyggnation i Maland, upprustning och elektrifiering av Tunadalsspåret samt en ny mötesstation i Birsta är nu avslutat. Arbetet har pågått i flera år med en total kostnad på 1,2 miljarder kronor och var en del av utvecklingen av ett transportnav som knyter ihop järnväg, väg och sjöfart i regionen.

Om projektet
Tunadalsspårets nya del kopplades in i oktober 2023 och sträckan är öppen för trafik. De återstående mindre arbetena färdigställdes under hösten 2024. Projektet har omfattat tre etapper och tre separata järnvägsplaner.

Birsta mötesstation
Längs Ådalsbanan mellan E4 och Birsta har dubbelspår byggts tillsammans med ett tredje mötesspår för lokrundgång. Det gör det möjligt för norrgående tåg från Tunadal att lokvända utan att störa trafiken på Ådalsbanan.

Tunadalsspåret
Den befintliga sträckan mellan Sundsvalls hamn och Huggsta har rustats upp och elektrifierats. Det gör att elektrifierade tåg nu kan köra hela vägen till hamnen. Den upprustade sträckan är sammankopplad med den nya järnvägen i Maland. Samtidigt har det gamla spåret norr om Malandsbadet rivits.

Maland
I Maland har en ny järnväg byggts för att knyta samman Ådalsbanan med Tunadalsspåret. Förbindelsespåret är kopplat till den nya mötesstationen i Birsta och syftar till att effektivisera transporterna till och från Sundsvalls hamn.

Källa: Trafikverket