Norconsult får uppdraget att utveckla Skulltorpsmotet

En av de största utmaningarna är att ta fram en lösning som inte påverkar angränsande detaljplaner. Foto: Trafikverket
En av de största utmaningarna är att ta fram en lösning som inte påverkar angränsande detaljplaner. Foto: Trafikverket

Trafikverket har gett Norconsult Sverige i uppdrag att ta fram vägplan och förfrågningsunderlag för ombyggnaden av Skulltorpsmotet på E20 i Partille.

Skulltorpsmotet är en central knutpunkt för både lokal och regional trafik, men dagens utformning är inte dimensionerad för den trafikökning som väntas.

När Landvettervägen i Partille byggs om till stadsgata med bostäder, verksamheter och utbyggd kollektivtrafik, kommer mer trafik att behöva ledas via Skulltorpsmotet. Trafikvolymerna beräknas nästan fördubblas, vilket kräver omfattande kapacitetshöjande åtgärder.

I sitt uppdrag att ta fram vägplan och förfrågningsunderlag för projektet samlar Norconsult sin breda kompetens inom väg, geoteknik, VA, LSO, miljö, landskap och BAS-P.

– Det här är ett strategiskt viktigt projekt där Norconsult bidrar till en säker och effektiv trafiklösning för både invånare och näringsliv i Partille, säger Michael Dinh, uppdragsledare på Norconsult.

En av de största utmaningarna är att ta fram en lösning som inte påverkar angränsande detaljplaner, vilket ställer höga krav på utformningen inom mycket begränsade ytor. Det kräver en nära dialog med Trafikverket för att säkerställa att resultatet är genomförbart och uppfyller alla krav.

Hållbarhet och effektiv markanvändning är vägledande i uppdraget. Intrång i naturmiljöer ska minimeras, bullerskydd och belysning förbättrar tryggheten och utformningen ska skapa tillgänglighet för alla.

Arbetet pågår redan. Norconsult ska leverera vägplanen i december 2026 och förfrågningsunderlaget i april 2027. Beräknad byggstart är augusti/september 2027 och det nya Skulltorpsmotet beräknas stå klart sommaren 2028.