Norge bygger världens hittills längsta och djupaste undervattenstunnel

Tunnelns sträckning. Den nuvarande färjeförbindelsen är markerad med röd streckad linje. Förutom längden är även djupet på rekordnivå. Den djupaste punkten kommer att ligga 392 meter under havsytan. I tunnelns ändar blir lutningen omkring fem procent, med undantag för en cirka tre kilometer lång sträcka i norr där lutningen är sju procent. I uppförsbacken byggs ett tredje körfält för långsamma tunga fordon. Karta: Rogfast-projekt
Tunnelns sträckning. Den nuvarande färjeförbindelsen är markerad med röd streckad linje. Förutom längden är även djupet på rekordnivå. Den djupaste punkten kommer att ligga 392 meter under havsytan. I tunnelns ändar blir lutningen omkring fem procent, med undantag för en cirka tre kilometer lång sträcka i norr där lutningen är sju procent. I uppförsbacken byggs ett tredje körfält för långsamma tunga fordon. Karta: Rogfast-projekt

Norge satsar på ett av Europas mest ambitiösa infrastrukturprojekt. Den så kallade Rogfast-tunneln blir när den står färdig världens längsta och djupaste undervattenstunnel för vägtrafik.

Tunneln, som byggs under de mäktiga fjordarna i Rogaland, kommer att bli omkring 26,7 kilometer lång. Den når som djupast 390 meter under havsytan – ett rekord för vägtrafiktunnlar globalt. Projektet är ett av de största i norsk vägbyggnadshistoria och syftar till att förbättra förbindelsen längs E39 mellan Stavanger och Bergen, två av landets största städer.

Norwegen baut die längste und tiefste Unterwasserstraße der Welt unter  seinen Fjorden | Euronews

Illustration: Rogfast-projekt

När Rogfast öppnar år 2033 beräknas restiden mellan städerna minska med cirka 40 minuter. För både pendlare och transportsektorn innebär detta en kraftig förbättring.

Ett projekt av historiska mått

Bygget av Rogfast påbörjades efter flera års planering och förberedelser. Den norska vägföreningen, Statens vegvesen, beskriver satsningen som ett nyckelprojekt för att binda samman västkustens städer och regioner.

Norge har lång erfarenhet av tunnlar, både på land och under fjordarna. Landet har fler än tusen tunnlar i drift, varav ett hundratal går under vatten. Men Rogfast blir något helt nytt i skala och teknisk komplexitet. Den sammanlagda längden gör tunneln till den överlägset längsta undervattensvägen i världen, långt längre än dagens rekordhållare i Ryssland och Kina.

Djupet – nästan 400 meter under havet – ställer också stora tekniska krav. Ventilation, säkerhetsutrymmen och utrymningsvägar måste utformas för att klara både trafikflöden och eventuella nödsituationer.

Kortare resor och starkare region

E39 längs den norska västkusten är en av landets viktigaste transportleder. Vägen binder samman flera av de största städerna och fungerar som pulsåder för både näringsliv och privatresor. Men dagens färjeförbindelser gör sträckan långsam och sårbar för väderstörningar.

Rogfast ska ersätta färjelinjen mellan Mortavika och Arsvågen, vilket eliminerar ett av de största flaskhalsarna på E39. Restiden mellan Stavanger och Bergen beräknas minska med ungefär 40 minuter. Det stärker både arbetsmarknaden och transportsektorn, samtidigt som det ger företag bättre tillgång till större marknader.

Förutom huvudtunneln byggs även på- och avfarter samt kopplingar till lokala vägnät. Projektet omfattar flera kilometer sidotunnlar och tekniska anläggningar.

En del av Norges stora infrastruktursatsning

Rogfast är en central del av Norges långsiktiga strategi för att modernisera vägnätet. Målet är att skapa en färjefri kustväg mellan Kristiansand i söder och Trondheim i norr. Flera stora tunnel- och broprojekt pågår längs sträckan, men Rogfast är det mest omfattande hittills.

När tunneln öppnar kommer den att bidra till kortare transportkedjor, minskade utsläpp från färjetrafiken och en mer pålitlig vägförbindelse. Samtidigt innebär projektet stora investeringar och tekniska risker, något som väcker diskussion i Norge om kostnader, miljöeffekter och regional utveckling.

Norska myndigheter betonar dock att nyttan på lång sikt är större än kostnaderna. Enligt beräkningar väntas tunneln bidra till ökad tillväxt i regionen och en starkare integration mellan landets västkuststäder.

Fakta: Rogfast
• Sträcka: 26,7 kilometer lång vägtunnel under Boknafjorden och Kvitsøyfjorden i Rogaland
• Djup: 390 meter under havsytan på det djupaste stället
• Byggstart: 2020-talet
• Beräknad öppning: 2033
• Del av E39-projektet – målet en färjefri kustväg Kristiansand–Trondheim

Källa: Statens vegvesen i Norge