Schweiz finansierar nattåg till Sverige med hjälp av flygskatt

En förutsättning för att linjen ska bli attraktiv är att infrastrukturen fungerar längs hela sträckan. Men enligt tyska och danska medier är utbyggnaden av den tyska järnvägsanslutningen till den kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad. Bild: SBB
En förutsättning för att linjen ska bli attraktiv är att infrastrukturen fungerar längs hela sträckan. Men enligt tyska och danska medier är utbyggnaden av den tyska järnvägsanslutningen till den kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad. Bild: SBB

En ny nattågslinje mellan Schweiz och Sverige kan börja trafikeras i april 2026. Den schweiziska förbundsförsamlingen har avsatt 47 miljoner schweizerfranc – motsvarande cirka 560 miljoner svenska kronor – till projektet, som ska knyta samman Basel eller Zürich med Malmö.

Satsningen är en del av Schweiz strategi för att flytta resande från flyg till tåg. Pengarna kommer från intäkterna av en schweizisk flygskatt, och målet är att skapa ett miljövänligare alternativ för långväga resor inom Europa.

Om planerna slutligen godkänns vid förbundsförsamlingens budgetomröstning i december kommer tågen att rulla tre gånger i veckan mellan 2026 och 2030. Trafiken väntas drivas av det statliga tågbolaget SBB i samarbete med tyska RDC Deutschland.

En del av Europas nattågsåterkomst

Intresset för nattåg i Europa har ökat de senaste åren, delvis på grund av högt tryck på att minska koldioxidutsläppen från flygresor. Schweiz har redan satsat på nattåg mot bland annat Hamburg, Amsterdam och Wien. Den nya förbindelsen mot Malmö skulle bli den första direkta nattågslinjen från Schweiz till Sverige.

Resan mellan Zürich och Malmö beräknas ta omkring 16–18 timmar och erbjuda både liggvagnar och sovkupéer. För resenärer i södra Sverige skulle linjen ge ett snabbt och bekvämt alternativ till flyg via Köpenhamn eller Stockholm.

Liknande satsningar har gjorts av andra europeiska länder. Österrikiska ÖBB:s Nightjet och svenska Snälltåget har under de senaste åren utökat sina nattågsförbindelser, och EU har presenterat planer för ett nät av gränsöverskridande nattåg.

Infrastruktur och flaskhalsar

Den försenade Fehmarn Bält-tunneln kan påverka framtida tågförbindelser mellan Skandinavien och Centraleuropa, även om tunneln planeras öppna 2029.

Fehmarn Bält-tunneln, som byggs mellan Danmark och Tyskland, förväntas korta restiden mellan Hamburg och Köpenhamn avsevärt och därmed också förbättra möjligheterna för nattåg som passerar via Malmö. Fram till dess kan tågen behöva köra längre och långsammare via befintliga förbindelser.

Trots dessa utmaningar är det schweiziska initiativet ett tydligt exempel på den politiska viljan i Europa att ersätta flyg med klimatsmartare resalternativ. Med investeringen hoppas Schweiz kunna locka både affärs- och fritidsresenärer till att välja tåget för långväga resor till och från Skandinavien.

Källa: News Øresund, Järnvägar.nu

FAKTA: Fehmarn Bält-tunneln och nattågssatsningen

  • Plats: Förbinder Rödby i Danmark med Puttgarden i Tyskland.
  • Längd: Cirka 18 kilometer, världens längsta sänktunnel.
  • Planerad öppning: 2029.
  • Restidsvinst: Hamburg–Köpenhamn minskar med upp till två timmar.
  • Betydelse för nattåg: Kortare restid och smidigare rutter mellan Skandinavien och Centraleuropa, vilket kan göra nattågen mer konkurrenskraftiga jämfört med flyg.

Källa: News Øresund, Järnvägar.nu