Ledare - Optimistiskt budskap om vägnätets underhållsskuld på Elmia På Väg

Vägbygge. Foto: Peab
Vägbygge. Foto: Peab

I sitt inledningstal på väginfrastrukturmässan Elmia På Väg såg Infrastrukturminister Andreas Carlson ljuset i tunneln för det delvis nedgångna svenska vägnätet. Med stärkt finansiering, där vägunderhållspotten ökar med 50 procent och ger 115 miljarder kronor mer till vägunderhåll, kan hela underhållsskulden utraderas på en planperiod, vilket innebär tolv år, berättade ministern.

– Det kommer bli en högkonjunktur i underhållsbranschen, sa Andreas Carlson. 

Elmia På väg har vuxit rejält sedan starten och årets upplaga samlade 71 utställare och 1492 besökare. Ökningen kan delvis förklaras av att mässan breddats från att tidigare bara ha fokuserat på vägsäkerhet till att nu också ta upp frågor om vägunderhåll och anläggning av väg.

Under mässan fick Nordisk Infrastruktur också en intervju med Jonas Skyllberg, ordförande för Svenska Väg- och Broräckesföreningen (SVBRF). Han välkomnade de stora satsningarna på vägsektorn.

– Det är en fråga om liv och död och vi vet att det måste göras något åt det. Många gamla väg- och broräcken bör så fort som möjligt bytas ut och uppgraderas för att kunna skydda trafikanterna på rätt sätt, sa Jonas Skyllberg. 

Men han kände också ett visst tvivel om att Trafikverket har resurser att klara vad som krävs.

– Det är komplicerade uppgifter 

som väntar, och det är dessvärre få anställda på Trafikverket som är insatta i det här. Om man inte vet vad det är man ska bygga och beställa
blir det väldigt svårt att hänga med och följa upp krav, sa han. 

Grundläggarna har också samlats till mässa och konferens på Svenska Geotekniska Föreningens årliga Grundläggningsdag. Som vid tidigare upplagor var det fullpackad med besökare bland montrarna i Stockholmsmässans Victoriahall. För att få plats med alla utställare har arrangörerna även utnyttjat ytorna utanför konferenssalarna. Bland föreläsningarna bjöds det blanda annat på ”Fiberoptik i geoteknik – nya möjligheter”, ”Insikter om bäst-före 

datum för schaktslänter i lera” och ”Jetinjektering i en historisk miljö” En föreläsning handlade 

om det framgångsrika arbetet med att återställa den raserade E6:an vid Stenungsund. 

Särskilt hyllad blev vinnaren av Guldpålen, som också får titeln ”Årets Grundläggare”. Tidigare har utmärkelsen främst tilldelats forskare och ingenjörer, men årets vinnare är en borrare som bland mycket annat varit med och grundlagt tunnelbanans blivande Sofiastation på Södermalm.

 

Trevlig läsning