Ett pilotprojekt där en vätgasgenerator används för att leverera el till fartyg vid kaj i Göteborgs Hamn är nu i slutfasen. Metoden kan bli en väg mot minskade utsläpp i andra hamnar där konventionell elanslutning av fartyg inte är möjlig.
Att driva fartyg med el i stället för att använda fartygets konventionella motorer när det ligger till kaj sparar stora mängder koldioxidutsläpp*. I Göteborgs Hamn installerades de första anläggningarna för elanslutning till fartyg – så kallad On-shore Power Supply (OPS) – redan i början av 2000-talet. Anläggningarna vid Stena Lines Tysklands- och Danmarksterminaler var då några av de första i världen.
Men många andra hamnar i EU och övriga delar av världen har inte kommit lika långt och saknar dessutom ofta grundläggande förutsättningar. OPS-anläggningar kräver nämligen stora investeringar samt en robust elinfrastruktur i hamnarna.
I sådana hamnar behövs alternativa lösningar. Mobila vätgasgeneratorer av den typ som nu testas vid Stena Lines Tysklandsterminal kan vara en möjlig väg framåt.
Under ett två veckor långt pilotprojekt har en vätgasdriven generator anslutits till Stena Lines befintliga landströmsanläggning i Göteborgs Hamn. Med grön vätgas som bränsle har generatorn producerat el till fartygen Stena Germanica och Stena Scandinavica när de legat till kaj.
Möjlig väg för att möta skarpare regelverk
År 2030 träder ett nytt EU-regelverk i kraft som innebär att container- och passagerarfartyg måste använda OPS när de ligger till kaj. Det förväntas minska utsläppen med drygt en miljon ton koldioxid per år, enligt en studie av ICCT. Enligt Viktor Allgurén, innovationschef på Göteborgs Hamn kan vätgas hjälpa hamnar att möta dessa krav:
Vätgasgeneratorn som testas i Göteborgs Hamn är utvecklad av Hitachi Energy, vars teknikpartner PowerCell Group tillhandahåller generatorns kraftmoduler och expertis inom integrering av bränsleceller. Under testet användes 100 procent grön vätgas från gasproducenten Linde Gas.
Vätgas som bränsle har en rad potentiella användningsområden i en hamnkontext. I Göteborgs Hamn finns idag en vätgastankstation för lastbilar, arbetsfordon som drivs med vätgas testas just nu, och den teknik som används i det aktuella OPS-testet har nyligen även använts i hamnen av Skanska för att driva tungt maskineri i ett stort terminalutbyggnadsprojekt.
* Enligt en rapport från European Parliamentary Research Service (EPRS) genereras mellan 6 och 7 procent av sjöfartssektorns koldioxidutsläpp när fartyg ligger vid kaj i hamnar inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
Källa: Göreborgs hamn