Helsingfors nya snabbspårväg ökar tempot med Artic X-54

Snabbspårvagn 15 mellan Helsingfors Östra centrum och Kägeludden Snabbspårvagnen går nu var 8:e minut, men i framtiden går spårvagnen så ofta som var 6:e minut. Upplev en helt ny nivå av resekomfort och njut av bekvämare resor med mer utrymme. I och med den nya snabbspårvägen får helt nya områden spårvagnstrafik. Den erbjuder också bytesförbindelser till metron och närtåg. Foto: Helsingfors Stadstrafik AB

Artic X54-spårvagnarna representerar en betydande förbättring i kollektivtrafiken, särskilt när det gäller tillgänglighet och komfort för alla passagerare, inklusive personer med funktionsnedsättning. Låggolvstekniken i dessa spårvagnar är en framstående egenskap som gör det möjligt för passagerare att enkelt stiga på och av utan behovet av extra ramp eller hiss. Detta bidrar till en smidigare och snabbare på- och avstigning för alla, vilket är särskilt värdefullt under rusningstid.

Snabbare resor med en maxhastighet upp till 70 km i timmen

  • Snabbspårvagnen är snabbare än spårvagnarna i innerstaden och kan köras med en maxfart på 70 kilometer i timmen på raksträckorna. Snabbspårvagnen garanterar en smidig trafik på grund av att den kör i sitt eget körfält, vilket innebär att rusningen inte orsakar fördröjningar i spårvagnstrafiken.
  • Den nya Artic XL-spårvagnen är speciellt tillverkad för snabbspårvagnstrafiken och erbjuder ett bekvämt resande med mer utrymme än spårvagnarna i innerstaden.
  • Den noggranna planeringen och samarbetet med handikapporganisationer i utvecklingsfasen av Artic X54-spårvagnarna visar en stark inriktning på inkludering och tillgänglighet. Detta samarbete säkerställer att vagnarna uppfyller de faktiska behoven hos personer med funktionsnedsättningar, vilket är ett avgörande steg för att skapa en mer inkluderande kollektivtrafikmiljö.

Ett visuellt lyft

Den moderna utrustningen i vagnarna, såsom luftkonditionering och dörrar på båda sidorna, höjer passagerarkomforten avsevärt. Luftkonditioneringen är särskilt viktig under sommarmånaderna, medan dubbelsidiga dörrar underlättar en effektiv flöde av passagerare vid hållplatser.

Utropsfunktionen för ändhållplatser är en annan innovativ egenskap som förbättrar passagerarupplevelsen. Detta system hjälper till att tydliggöra resans förlopp för passagerare och är särskilt användbart för de som kanske är mindre bekanta med linjens rutt. Dessutom bidrar inuti vagnens informationssystem, såsom avstigningsbelysning och indikatorer för dörröppning, till att ytterligare förenkla resan för passagerare genom att ge tydliga visuella ledtrådar om var och hur man avstiger på bästa sätt.

Behagligare resa

Sammanfattningsvis kombinerar Artic X54-spårvagnarnas design modern teknik med en stark inriktning på tillgänglighet och passagerarkomfort. Dessa egenskaper gör dem till ett utmärkt exempel på hur framsteg inom kollektivtrafikens fordonsteknik kan bidra till en mer tillgänglig och behaglig resa för alla typer av passagerare.

Källa: Helsingfors Stadstrafik AB