Premiär för världens första feeder-nätverk på grön metanol

Trots engagemanget för grönt metanol finns utmaningar med tillgänglighet och distribution vid hamnar globalt. Foto: X-Press Feeders

X-Press Feeders planerar att lansera gröna sjöfartsrutter till Baltikum och Skandinavien, vilket blir Europas och världens första feeder-nätverk drivet av grönt metanol.

Det världsledande rederiet kommer att använda dual-fuel-fartyg, drivna av grönt metanol, för att skapa dessa "gröna rutter" tidigt nästa år till norra Europas Scandinavia-Baltikum-region.

Företaget, med över 100 fartyg i flottan, har 14 dual-fuel-fartyg på beställning och väntas levereras från nästa års första kvartal fram till mitten av 2026. Dessa fartyg har en kapacitet på 1 200 TEU och är 148 meter långa.

Eco Maestro, det första bio-metanol-drivna fartyget byggt i Kina, kommer att göra sin jungfruresa i Q1 nästa år från Shanghai till Rotterdam. Fartyget ska drivas av bio-metanol, en förnybar energikälla producerad från nedbrytning av organiskt material.

"Vi strävar efter att driva Eco Maestro med grönt metanol för hela resan från Shanghai till Rotterdam, men vissa hamnar längs vägen saknar infrastruktur för att förse fartygen med metanol. Vi arbetar för att göra detta möjligt," säger Francis Goh, COO på X-Press Feeders.

Efter den inledande resan kommer Eco Maestro att operera i ett feeder-nätverk i norra Europa, baserat i Rotterdams hamn. De gröna rutterna startar nästa år från Rotterdam till hamnar i Skandinavien och Baltikum.

Containerfraktkoncernen blir världens första dedikerade feederoperatör som driver ett containerfartyg med grönt metanol. De har redan säkrat leveranser från 2024 med en certifierad leverantör.

Användningen av grönt metanol minskar kraftigt CO2-utsläppen. Eco Mastro skulle spara 268 kg CO2-utsläpp för varje TEU jämfört med ett liknande fartyg som drivs av konventionellt bränsle. Detta är en del av företagets löfte att minska sina växthusgasutsläpp med 20% till 2035, 50% till 2040 och vara netto-nollutsläpp till 2050.

"Vi förstår att det inte finns en enda lösning för att minska utsläppen från sjöfartsindustrin. För att nå våra mål behöver vi ta steg redan idag och genomföra flera initiativ för att minska våra utsläpp," tillägger Goh.