Jätteaffär i spårtrafiken: EU godkänner Hitachis köp av Thales under vissa villkor

Affären förväntas skapa en "ledande" järnvägssignalleverantör. Foto: Paxabay. Kredit: 12138562

Europeiska kommissionen har nu godkänt Hitachi Rails förvärv av Thales Ground Transportation Systems (GTS), under strikta villkor. Hitachi Rail, en global jätte inom tåg och signalteknik, och Thales GTS, en framstående aktör i signalering för huvudjärnvägar, har genom affären blivit en tung spelare i Europas tågtrafik.

Kommissionens noggranna granskning visade att affären i sin ursprungliga form skulle ha minskat konkurrensen och lett till högre priser och mindre innovation, särskilt i Frankrike och Tyskland. För att mildra dessa konkurrensmässiga bekymmer, lovar Hitachi Rail att sälja av sina signalplattformar för huvudspår i dessa länder. Dessa åtaganden eliminerar effektivt konkurrensproblem som uppstod genom sammanslagningen av dessa två nära konkurrenter.

Ingen konkurrensmässig farhåga

Efter förhandlingar och med löften om försäljning av delar av verksamheten, inbegripet internationella platser, blev det klart att Hitachi Rails övertagande inte längre utgör en konkurrensmässig farhåga. EU-kommissionen följer noga försäljningsprocessen, inklusive valet av en passande köpare som måste godkännas av kommissionen.

Inte bara EU-kommissionen, utan även den brittiska motsvarigheten CMA, har granskat affären. För att tillmötesgå CMAs bekymmer åtar sig Hitachi Rail ytterligare att sälja delar av sin verksamhet inom signalteknik för huvudspår i Storbritannien.

Positiva reaktioner

Hitachi Rail, en del av den japanska koncernen Hitachi, Ltd., är känd för sin bredd i erbjudanden – från tåg och signaler till nyckelfärdiga lösningar och underhållstjänster. Thales GTS, å sin sida, specialiserar sig inom ett spektrum av lösningar inklusive signalering för stadsjärnvägar och biljettsystem.

Affären, först anmäld till kommissionen i oktober 2022, drogs tillbaka efter initiala konkurrensbekymmer. Nu, efter Hitachi Rails omfattande åtaganden och positiva reaktioner från marknadsaktörerna, har dock vägen banats för en av de största affärerna i modern järnvägshistoria.

Källa: EU-kommissionen/ LOK-report