Nyligen invigdes världens första kommersiella autonoma och elektrifierade passagerarfärja i Stockholm. Det är det norska rederiet Torghatten som lanserat en ny färjelinje – Zeam. Stockholmarna kan i och med detta ta färjan MF Estelle mellan Kungsholmen och Södermalm.
"Estelle är en pionjär. Hon är hållbar och grön. Hon representerar lösningen på trafikstockningar och trängsel. Hon kan till och med bli en trendsättare som kan få fler människor att överge bilen och cykla eller gå. Tekniskt sett är hon också en pionjär: elektrisk, självkörande och utan behov av en mänsklig kapten ombord", säger Torghattens VD Stein Andre Herigstad-Olsen.
Cirka 130 personer deltog på invigningen av färjelinjen som ägde rum på Norr Mälarstrand. Det var Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholms stad, som var huvudtalare och fick klippa bandet. Till gudmor åt färjan utsågs Alexandra Olsson från EQT Partners. När hon förrättade dopet av MF Estelle var det inte den klassiska champagneflaskan, utan ett norskt öskar som användes.
"Senast år 2030 ska Stockholm vara en klimatpositiv stad. Den här färjelinjen öppnar inte bara upp nya möjligheter att transportera sig mellan Kungsholmen och Södermalm. Den tjänar också som ett gott exempel på hur ny teknik kan användas och hur fler trafikslag kan ställa om och bidra till en hållbar stad", Det säger finansborgarrådet Karin Wanngård.
MF Estelle är utrustad med avancerad autonom teknik som utvecklats vid Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet i Trondheim. Till en början kommer en operatör finnas med ombord, men på sikt ska färjan vara helt självkörande och övervakas från land.
"Vi förändrar radikalt hur vi ser på mobilitet genom att skapa genvägar i städer och använda vattenvägar i städer som virtuella broar. Zeabuz autonoma lösningar gör det möjligt för oss att koppla samman städer på ett prisvärt och hållbart sätt, inte bara i Stockholm utan i ett stort antal städer med navigerbara vattendrag över hela världen", säger Erik Dyrkoren, VD Zeabuz.
Färjan som byggdes i norska Hyen finns nu på plats i Riddarfjärden, där optimering av energiförbrukning och körmönster pågår för fullt. Från och med måndagen, den 12e juni sätts den kommersiella driften igång. Till en början kommer färjan ha ett färre antal avgångar, men på sikt kommer den gå var 15e minut, 15 timmar om dagen.