Stor ökning av antalet passagerare till svenska hamnar

Foto: Skellefteå kommun/unsplash

Sjöfartsverkets statistik för årets första tre månader visar att antalet passagerare till svenska hamnar ökade kraftigt i jämförelse med samma period året innan. Godsvolymerna å sin sida minskade något, framför allt under mars månad.

Passagerartrafiken till sjöss ökade med närmare 27 procent under januari, februari och mars i år jämfört med förra året. Ökningen skedde i januari och februari och störst ökning har Stockholms hamnar (Kapellskär, Grisslehamn, Norvik, Stockholm), Halmstad, Umeå (Holmsund), Strömstad och Karlshamn haft.

– Det vi ser är en fortsatt återhämtning efter pandemin. Det är en kraftig ökning jämfört med 2022, även om passagerarantalet totalt under första kvartalet ännu inte är  uppe i samma nivåer som 2019, som får anses vara ett normalår för passagerartrafiken till sjöss, säger Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket.

Det är färjetrafiken som står för den stora ökningen.
 
– Det ligger nära till hands att en förklaring skulle kunna ligga i det ekonomiska läget där många familjer nu rör sig med en tunnare plånbok. Att resa med färja är ett utmärkt alternativ till andra sätt att resa som många gånger är dyrare, säger Niclas Härenstam.

I år syns en något tydligare nedgång för godsvolymerna, som sjönk med tre procent under kvartalet. Januari och februari månad var godsmängderna relativt stabila, medan mars månad stod för en nedgång på nästan sex procent. Om trenden fortsätter att vara nedåtgående kan det vara ett tydligt tecken på att lågkonjunkturen nu börjar märkas även för sjöfarten.

– Normalt finns det en viss variation och regionala skillnader. Det är ingen uppseendeväckande stor nedgång vi ser och det återstår att se om det är början på en nedåtgående trend eller om det är tillfälligt, säger Niclas Härenstam.

bild
Bild: Sjöfartsverket
bild
Bild: Sjöfartsverket

Om Sjöfartsverkets statistik
Informationen är baserad på inkomna farledsdeklarationer till Sjöfartsverket för avgiftspliktiga fartyg med storlek 300 GT eller större som lastat eller lossat passagerare eller gods i Sverige enligt Sjöfartsverkets avgiftsmodell.

Sjöfartsverkets statistik är indelad efter hamnstäder enligt LOCODE, FN:s kod för handels- och transportplatser, ett geografiskt kodningssystem som utvecklats och underhålls av FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE).

Källa: Sjöfartsverket