Investeringsstöd till utbyggnad av snabbladdare på ”vita sträckor”

Trafikverket fortsätter stötta utbyggnad av snabbladdare i glesbygdsområden. Foto: Trafikverket
Trafikverket fortsätter stötta utbyggnad av snabbladdare i glesbygdsområden. Foto: Trafikverket

Nu går det att söka stöd till publik laddning av elfordon längs större vägar på trettiosju vägsträckor. De allra flesta finns inom de nordligaste länen, och en handfull i övriga landet.

De senaste åren har den publika laddningen blivit allt mer frekvent över hela landet. Trots det finns det fortfarande ”vita sträckor” längs de större vägarna som saknar snabbladdare. Ett nät av snabbladdare gör det möjligt för fler att köra på el genom hela landet, säger Hanna Eklöf, utredningsledare för klimatfrågor vid Trafikverket.

Trafikverket erbjuder nu investeringsstöd på (aktuella sträckor i bilagor):

  • 25 sträckor i Norrbotten och Västerbotten.
  • 1 sträcka i Västernorrland/Gävleborg.
  • 1 sträcka Västernorrland/Jämtland.
  • 9 sträckor i Jämtland/Gävleborg/Dalarna/Värmland
  • 1 sträcka i Kalmar län.

Under ansökningsperioden finns det cirka 100 miljoner kronor att ansöka om. På vissa sträckor blir det tätare mellan laddstationerna.

En skillnad från tidigare års utlysningar är att vi inte pekar ut platser. Entreprenören söker istället stöd för etablering på en egen vald plats längs en utpekad sträcka. Sträckorna ligger på det vi har pekat ut som funktionellt prioriterat vägnät, säger Hanna Eklöf.

Trafikverkets ambition är att det ska finnas en laddstation på minst 150 kW var tionde mil i vårt prioriterade vägnät. På vissa utpekade Europavägar och riksvägar, ska det kunna bli så lite som sex mil mellan varje laddare. Tack vare förändringar i EU-regler är det också för första gången möjligt att strömförsörja laddstationen via solcell/batterilager och få stöd för detta. Minimikravet för laddstationen är två laddningspunkter med minst 150 kW.

50 nya snabbladdare har öppnats

I dagsläget är 50 av de 85 publika laddstationer vi har beviljat stöd till i drift. Samtliga är byggda längs större vägar i glesbygder och där snabbladdning saknats, främst i Norrlands inland. Under 2023 och 2024 kommer ytterligare 16 laddstationer komma i drift, säger Hanna Eklöf.

Källa: Trafikverket